Europejski Festiwal Sztuki Performance EPAF 2004 – “Towards the present. Towards the future” 3 – 6 czerwca 2004 w Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12.
Po raz pierwszy, od wielu lat w jednym miejscu – przestrzeni artystycznej Centrum Kultury w Lublinie możemy oglądać najznakomitszych przedstawicieli światowej sztuki z obszaru performance wyznaczających kierunki rozwoju sztuki współczesnej: Esther Ferrer (Francja/Hiszpania), Alastaira MacLennana (Irlandia), Jana Świdzińskiego (Polska), Zbigniewa Warpechowskiego (Polska), Borisa Nieslonego (Niemcy), Nigela Rolfe (Irlandia), Krzysztofa Zarębskiego (Polska/USA), Tomasa Rullera (Czechy), Jerzego Beresia (Polska), Stuarta Brisleya (Wielka Brytania), Krzysztofa Knittla (Polska), Balinta Szombathyego (Jugosławia/Węgry) i Andre Stitta (Wielka Brytania).
Artystów, którzy brali udział w najbardziej prestiżowych prezentacjach sztuki współczesnej oraz występowali w najważniejszych światowych muzeach i centrach sztuki współczesnej.
Wielcy artyści sztuki performance rzadko przyjeżdżają do Polski, a nigdy jeszcze nie zdarzyło się by na jednym festiwalu byli ci najwięksi – mówi Waldemar Tatarczuk, kurator festiwalu. Sztuka performance staje się coraz bardziej atrakcyjna dla publiczności zniechęconej do wszechobecnej lekkostrawnej “papki kulturalnej” Powoduje to prawdopodobnie niezależność artystów ich bezkompromisowość i specyfika sztuki performance, która ma wpisane w swoją strukturę autentyczność, nieszablonowość i bezpośredniość w kontakcie z publicznością.
Projekt “Discovering Europe” realizowany przez Ośrodek Sztuki Performance dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej składa się z trzech niezależnych i komplementarnych elementów: Europejski Festiwal Sztuki Performance – EPAF 2004, Europe: Art’s Spots oraz Archiwum Sztuki Performance.
PROGRAM:
Czwartek, 3 czerwca 2004
18:00 – Otwarcie Festiwalu, performances:
– ESTHER FERRER (Hiszpania/Francja) – prekursorka sztuki performance w Hiszpanii, jedna z najważniejszych artystek europejskich, współtworzyła grupę ZAJ. Prezentowała swoje prace w galeriach i muzeach na całym świecie, brała udział w Art Basel, ARCO Madryt, Festiwalu Polyphonix w Mediolanie i Paryżu, Festiwalu Muzyki Eksperymentalnej w Monachium, reprezentowała Hiszpanię na Biennale w Wenecji.
– KRZYSZTOF ZARĘBSKI (Polska/USA) – jeden z pionierów sztuki performance
w Polsce, od 1981 roku mieszka w Nowym Jorku, gdzie przez kilka lat działał z grupą artystyczną Rivington School. Prezentował swoje prace w Palais de Beaux Arts Bruksela, Malmö Konsthall, Experimental Intermedia Nowy Jork, Galerii Studio Warszawa, Franklin Furnace Nowy Jork, International Institut Detroit, PS1, brał udział w Festiwalu “Warszawska Jesień” i Międzynarodowym Biennale Grafiki w Krakowie.
– ZBIGNIEW WARPECHOWSKI (Polska) – pionier sztuki performance w Polsce, artysta i teoretyk sztuki. Najbardziej aktywny polski artysta sztuki performance. Debiutował w 1967 r. tworząc happeningi poetyckie z udziałem Tomasza Stańki. Prezentował swoje performances m.in. na Ludwig Forum Aachen, Paulina Arts Center Chicago, The EDGE Londyn, Documenta Kassel, NIPAF Tokyo i Nagano.
Piątek, 4 czerwca 2004
12:00 – Konferencja z udziałem artystów – Towards the present. Towards the future
16:00 – Projekcje dokumentacji wideo z Galerii BWA w Lublinie (wprowadzenie Andrzej Mroczek)
18:00 – Performances:
– ALASTAIR MACLENNAN (Irlandia Północna) – profesor na University of Ulster
w Belfast. Prezentował swoje prace na wszystkich kontynentach, wielokrotnie występował w USA, Japonii, brał udział w Biennale w Sydney, Documenta Kassel, reprezentował Irlandię na Biennale w Wenecji.
– JERZY BEREŚ (Polska) – jeden z pierwszych polskich twórców happeningu i sztuki akcji, rzeźbiarz. Swoje prace prezentował m.in. w Muzeum Sztuki Współczesnej w Bochum, Muzeum Rodina i Centrum Pompidou w Paryżu.
– BORIS NIESLONY (Niemcy) – najbardziej aktywny artysta niemiecki, założyciel pierwszej międzynarodowej grupy artystów performance “Black Market International”, organizator i uczestnik festiwali i konferencji poświęconych sztuce współczesnej w najważniejszych ośrodkach artystycznych Niemiec, m.in. Monachium, Berlin, Kolonia, Wuppertal, Bonn, Essen, Hamburg i za granicą: Bangkok, Bern, Bazylea, Tokio, Jakarta, Linz, Montreal, Mexico City.
– JAN ŚWIDZIŃSKI (Polska) – twórca sztuki kontekstualnej. Performer, krytyk sztuki
i filozof. Autor wydanych za granicą książek, w tym “Art as Contextual Art”, “Quotations on Contextual Art”, “Freedom and Limitation – The Anatomy of Post-modernism”. Wystawiał m.in. w: De Appel Gallery w Amsterdamie, Malmö Museum, Centro Internationale Multimedia w Salerno. Wykładał w Ecole Nationale Superieure des Beaux Arts w Paryżu, Quebec University, New York University, L’Ecole Sociologique Interrogative w Paryżu, University of Calgary, Vancouver University.
Sobota, 5 czerwca 2004
12:00 – Konferencja z udziałem artystów – Towards the present. Towards the future –
16:00 – Projekcje dokumentacji wideo
18:00 – Performances:
– STUART BRISLEY (Wielka Brytania) – uważany za “ojca chrzestnego” sztuki performance w Wielkiej Brytanii, jeden z najbardziej znanych na świecie artystów brytyjskich z obszaru sztuki performance. Był profesorem w Slade School of Art w Londynie, wystawia swoje prace na całym świecie, jest zapraszany do najbardziej prestiżowych muzeów i centrów sztuki.
– TOMAS RULLER (Czechy) – studiował rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Jego wcześniejsze performances były bezpośrednio związane z ograniczeniami cenzorskimi i politycznymi ówczesnych władz – konfiskata paszportu, uniemożliwienie wyjazd na “Documenta 8” Kassel. Ruller był współtwórcą europejskiego ruchu performances – projekt “Szkoła Uwagi/ Wschód – Zachód” (1983-1986) i “Black Market” (1986-1990). Od 1989 roku występował w wielu krajach Europy, Izraelu, Kanadzie Japonii i USA. Od 1992 roku jest kierownikiem zakładu naukowego Video – Multimedia – Performance na wydziale Sztuk Pięknych Politechniki w Brnie. W pracach artysta używa fotografii, wideo i innych mediów
w celu wzbogacenia swojego wizualnego języka.
– KRZYSZTOF KNITTEL(Polska) i KRZYSZTOF ZARĘBSKI (Polska/USA)
Krzysztof Knittel – kompozytor, koncertował w większości krajów Europy, Azji oraz
w Ameryce Północnej i Południowej. W latach 1989-92 wiceprezes Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. W latach 1995-98 dyrektor festiwalu “Warszawska Jesień”, w latach 1999-2003 prezes Związku Kompozytorów Polskich. Od 2000 roku jest wiceprezesem Polskiej Rady Muzycznej. W 2003 został wybrany do Rady Nadzorczej Telewizji Polskiej S.A., od 2004 roku jest członkiem Rady Programowej Narodowej Galerii Sztuki “Zachęta”
Niedziela, 6 czerwca 2004
16:00 – Projekcje dokumentacji wideo
18:00 – Performances:
– NIGEL ROLFE (Irlandia) – wystawiał swoje prace w galeriach Nowego Jorku, Kolonii, w The Irish Museum of Modern Art w Dublinie, Musee d’Art Moderne w Paryżu. Brał udział w Kwangju i Sao Paulo Biennale. Wykłada w uczelniach europejskich i amerykańskich m.in. The Royal College of Art w Londynie.
– ANDRE STITT (Wielka Brytania) – artysta brytyjski, dyrektor Katedry Time Based Art na Akademii Sztuk Pięknych w Cardiff, uważany przez brytyjską prasę za najbardziej kultowego artystę sztuki performance w Zjednoczonym Królestwie.
– BALINT SZOMBATHY (Jugosławia/Węgry) – jeden z prekursorów nowej sztuki
w byłej Jugosławii, współtwórca grupy “Bosch + Bosch”, artysta i krytyk sztuki. Wystawiał swoje prace w galeriach i muzeach Ameryki Północnej i Południowej, Azji, Australii i w większości państw Europy.
WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:
3 czerwca 2004 – Klub Centrala CK
21:00 – Koncert Zbigniewa Karkowskiego, wieczór klubowy. Wstęp: 25 zł.
4 – 5 czerwca 2004 – Wirydarz CK
21:00 – Off EPAF
4 czerwca 2004 – Klub Centrala CK
21:00 – Fluxus Night – wieczór klubowy. Wstęp: 5 zł.
5 czerwca 2004 – Klub Centrala CK
21:00 – C. H. District i Końca Taniec – wieczór klubowy. Wstęp: 5 zł.