Zachęta zaprasza na LIII Sesję Naukową Stowarzyszenia Historyków Sztuki
Polskie Szkolnictwo Artystyczne Dzieje – Teoria – Praktyka. 14 -16. 10. 2004 (czwartek, piątek, sobota) od godz. 10:00.
Sesja poświecona będzie zarówno historii polskiego szkolnictwa artystycznego, jak też współczesnym problemom dydaktyki sztuki. Problemy te nie były jak dotąd przedmiotem szeroko zakrojonych badań, ani też refleksji teoretycznej i metodycznej.
Istniejące zarysy historyczne są już w dużej mierze nieaktualne lub niewystarczające. Program sesji przewiduje systematyczny przegląd najbardziej istotnych zagadnień, takich jak podstawy teoretyczne dydaktyki artystycznej, dzieje poszczególnych uczelni i szkół, tradycja i specyfika poszczególnych ośrodków, programy nauczania i ich realizacje, miejsce uczelni w całokształcie życia artystycznego, konteksty polityczne działalności uczelni, rola wykształcenia w przebiegu karier artystycznych, znaczenie autorskich pracowni, wybitne indywidualności profesorskie etc.
Referenci (historycy sztuki, artyści będący pracownikami uczelni, krytycy sztuki) reprezentować będą wszystkie duże polskie ośrodki nauczania artystycznego.
Koordynator sesji z ramienia ASP: dr Wojciech Włodarczyk
Koordynator sesji z ramienia SHS: prof. Maria Poprzecka
PROGRAM SESJI LIII SESJA NAUKOWA STOWARZYSZENIA HISTORYKÓW SZTUKI
POLSKIE SZKOLNICTWO ARTYSTYCZNE DZIEJE – TEORIA – PRAKTYKA
Warszawa, 14 – 16 października 2004 Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki, sala kinowa Warszawa, pl. Małachowskiego 3
PROGRAM:
14 października, czwartek godz. 10.00Otwarcie sesji przez Profesora Adama Myjaka, rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Maria POPRZĘCKA (Warszawa) Wprowadzenie
Jacek SEMPOLIŃSKI (Warszawa) Jak i po co?
Wojciech WŁODARCZYK (Warszawa) Studenci
Jacek WALTOŚ (Kraków) Prawo ram i oczy otwarte
godz. 12.00 – 12.30 przerwa
Jarosław MODZELEWSKI (Warszawa) Nauczać sztuki?
Stanisław SŁONINA (Warszawa) Nie przeszkadzam
Grzegorz KOWALSKI (Warszawa) Uczyć sztuki czy kształcić artystów? Uwagi szarlatana
Rafał STRENT (Warszawa) Jak się grafika wybiła na niezawisłość
Dyskusja
godz. 14.30 – 17.00 przerwa
godz. 17.00Po wystawie jubileuszowej w Zachęcie Powinność i bunt oprowadzają jej autorzy Grzegorz Kowalski i Maryla Sitkowska
Dyskusja
godz. 19.00
Spotkanie towarzyskie (Akademia Sztuk Pięknych, ul. Krakowskie Przedmieście 5; za zaproszeniami)
15 października, piątek godz. 10.00Maciej BUSZEWICZ (Warszawa) Pochwała minerałów
Joanna SZPOR (Warszawa) Czy monograficzne myślenie jest sztuką?
Wojciech WYBIERALSKI (Warszawa) Wzornictwo, sztuka – nie sztuka?
Anna Lewicka-Morawska (Warszawa) Po co uczyć historii sztuki na akademii?
Dyskusja
godz. 11.30- 12.00 przerwa
Barbara NOWAK (Kraków), Związki artystyczne malarza Aleksandra Ubeleskiego (1649-1718) z Królewską Akademią Malarstwa i Rzeźby w Paryżu
Ryszard MĄCZYŃSKI, Edukacja plastyczna w warszawskich szkołach pijarów (1740-1833) (komunikat)
Halina STĘPIEŃ (Warszawa) Dlaczego Monachium?
Aleksandra Giełdoń-Paszek (Bielsko-Biała) Tradycje nauczania malarstwa pejzażowego na polskich uczelniach artystycznych do roku 1939
Natasza STYRNA (Kraków) Studenci żydowscy krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych]
Dyskusja
godz. 14.00 – 16.00 przerwa
Łukasz GRZEJSZCZAK (Łódź) Szkolnictwo plastyczne w Łodzi w latach 1895-1939. Metody kształcenia i ich wpływ na rozwój miejscowego środowiska artystycznego
Jarosław MULCZYŃSKI (Poznań) Rozwój szkolnictwa artystycznego w Poznaniu w 1.poł. XX wieku (do 1939)
Bożena KOSTUCH (Kraków) Państwowa Szkoła Przemysłu Artystycznego w Krakowie, pracownia ceramika, tzw. „szkoła Szafrańca”
Katarzyna LIWAK ( Kraków) Eksperymenty z twórcami ludowymi Antoniego Buszka
Grażyna STOJAK (Kraków) Twórczość nauczyciela będącego artystą a jej oddziaływanie na uczniów
Dyskusja
godz. 19.00Spotkanie koleżeńskie i wręczenie dorocznych nagród im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa i prof. Jerzego Łozińskiego. Siedziba Stowarzyszenia Historyków Sztuki, ul. Piwna 44
16 października, sobota godz. 10.00Joanna SOSNOWSKA (Warszawa) Czego w Szkole nauczyła się awangarda?
Agnieszka CHMIELEWSKA (Warszawa) Artysta-fachowiec jako wzorzec absolwenta warszawskiej ASP w okresie międzywojennym
Katarzyna CHRUDZIŃSKA-UHERA (Warszawa) Działalność pedagogiczna Jana Szczepkowskiego
Godz. 11.30 – 12.00 – przerwa
Janusz ANTOS (Kraków) Kapiści i koloryści w wyższym szkolnictwie artystycznym w latach 40-tych
Anna BARANOWA (Kraków) Piotr Potworowski – uczeń i nauczyciel
Dyskusja
Zamknięcie sesji