W dniach od 5 do 7 grudnia br. Wrocławski Teatr Współczesny zaprezentuje w Warszawie swoje 3 przedstawienia: „Zwycięstwo” Howarda Barkera w reżyserii Heleny Kaut-Howson, "Królewnę Orlicę Tadeusza Micińskiego w reżyserii Krystyny Meissner i "Księgę Hioba" w tłumaczeniu Czesława Miłosza w reżyserii Piotra Cieplaka.
Zwycięstwo – 5 grudnia 2004 (niedziela), godz. 19.00 – w Teatrze Dramatycznym
Królewna Orlica – 6 grudnia (poniedziałek), godz. 19.00 – w Teatrze Studio
Księga Hioba – 7 grudnia (wtorek) godz.19.00 – w Teatrze Dramatycznym
Prezentacji przedstawień towarzyszyć będzie przygotowana przez Teatr Współczesny wystawa: Wrocław Magiczny. Impresje.
Howard Barker – Zwycięstwo
(Victory: Choices in Reaction)
Prapremiera polska sztuki Howarda Barkera (ur. 1946), który – obok Pintera , Bonda i Stopparda – należy do czołowych twórców dramatu i teatru brytyjskiego. W Polsce jego sztuki grane są bardzo rzadko.
Dramat rozgrywa się w XVII-wiecznej Anglii po dojściu do władzy Karola II. Król każe ekshumować Johna Bradshawa, przewodniczące składu sędziowskiego, który skazał na śmierć Karola I. Nowy władca żąda, aby ukarano pośmiertnie zdrajców i buntowników wystawiając na widok publiczny ich zbezczeszczone ciała. Wdowa Bradshaw udaje się do Londynu, aby zebrać szczątki męża i godnie je pochować.
„Przedstawienie to naszym zdaniem najtrafniej łączy tragedię z groteską, historię ze współczesnością, politykę z miłością, odwagę z wrażliwością, brutalność w dociekaniu prawdy z artystyczną wyobraźnią” – tak jury bydgoskiego Festiwalu Prapremier w 2003 r. uzasadniło przyznanie Zwycięstwu Grand Prix. Helena Kaut-Howson otrzymała główną nagrodę za reżyserię. Danuta Stenka otrzymała główną nagrodę aktorską za rolę Wdowy Bradshaw. Maciej Tomaszewski otrzymał główną nagrodę aktorską za rolę Karola II. Danuta Stenka otrzymała w styczniu br. za rolę Wdowy Bradshaw Paszport „Polityki” w dziedzinie teatru.
Przekład i reżyseria: Helena Kaut-Howson (Wielka Brytania).
Scenografia: Pamela Howard (Wielka Brytania).
Muzyka: Zbigniew Karnecki.
Występują: Anna Filusz, Irena Rybicka, Lena Skrzypczak, Danuta Stenka (gościnnie), Bolesław Abart, Krzysztof Boczkowski, Zbigniew Górski, Bogusław Kierc, Marek Kocot, Krzysztof Kuliński, Eryk Lubos, Jerzy Senator, Maciej Tomaszewski, Tomasz Tyndyk, Krzysztof Zych.
Prapremiera polska: 4.04.2003. Przedstawienie trwa: 3 godz. 30 min. (1 przerwa)
Tadeusz Miciński – Królewna Orlica
Misterium-jasełka
Prapremiera polska sztuki Tadeusza Micińskiego, jednego z najoryginalniejszych twórców polskiego modernizmu – poety, dramaturga, prozaika, publicysty, którego bardzo cenił m.in. Stanisław Ignacy Witkiwiewicz. Królewna Orlica, ostatni ocalały dramat Micińskiego, powstał w latach 1915-17. Krystyna Meissner po raz drugi sięgnęła po dramat Micińskiego. W 1979 r. w Teatrze im. Siemaszkowej w Rzeszowie zrealizowała (1-szy raz po wojnie) jego Kniazia Patiomkina. Niełatwe formalnie i językowo dramaty Micińskiego rzadko goszczą na naszych scenach, choć w historii polskiego teatru zapisały się świetne realizacje – przedwojenna Leona Schillera (Kniaź Patiomkin) i powojenna Stanisława Hebanowskiego (W mrokach złotego pałacu, czyli Bazylissa Teofanu).
Królewna Orlica mieści w sobie dwa odmienne w charakterze widowiska: groteskowe jasełka i potraktowane serio tragiczno-wizyjne misterium polskie. To podszyta dramatyczną nutą narodowa szopka o Polsce i Polakach, która jest, jak powiada jedna z bohaterek utworu, „groteskową krytyką naszej słabości narodowej”. Spektakl był prezentowany 28 Opolskich Konfrontacjach Teatralnych „Klasyka Polska” (2003). Andrzej Witkowski otrzymał nagrodę za scenografię.
Opracowanie tekstu i reżyseria: Krystyna Meissner. Scenografia: Andrzej Witkowski. Muzyka: Jacek Ostaszewski. Ruch sceniczny: Zbigniew Szymczyk.
Występują: Marlena Milwiw, Lena Skrzypczak, Bogda Sztencel, Klaudia Kosiak/Aleksandra Orłukowicz, Marian Babula, Jerzy Glapa, Lech Gwit/Waldemar Trębacz, Andrzej Hrydzewicz, Piotr Łukaszczyk, Krzysztof Kuliński, Wojciech Kuliński, Zdzisław Kuźniar, Eryk Lubos, Medard Plewacki, Jerzy Senator, Zbigniew Szymczyk, Maciej Tomaszewski, Tomasz Tyndyk, Zbigniew Waleryś, Mariusz Walkosz, Robert Wrzosek.
Prapremiera polska: 25.01.2003. Czas trwania przedstawienia: 1 godz. 30 min. (bez przerwy).
Księga Hioba
Księga Hioba, której arcydzielnego tłumaczenia dokonał Czesław Miłosz, to największy i najbardziej przejmujący dramat poetcyko-filozoficzny Starego Testamentu o problemie niezasłużonego cierpienia, zła i sprawiedliwości bożej. Przedstawienie stanowi swoisty biblijny dyptyk ze zrealizowaną w naszym teatrze również przez Piotra Cieplaka (2001 r.) Historią Jakuba wg III aktu Akropolis Wyspiańskiego, w której reżyser zawarł Księgę Koheleta.
Przekład z hebrajskiego: Czesław Miłosz. Opracowanie tekstu i reżyseria: Piotr Cieplak. Scenografia: Andrzej Witkowski. Muzyka: „Kormorany”: Paweł Czepułkowski, Jacek Fedorowicz, Michał Litwiniec.
Występują: Dorota Abbe, Łucja Burzyńska (gościnnie), Lena Skrzypczak, Marek Kocot, Zdzisław Kuźniar, Eryk Lubos, Sławomir Maciejewski (gościnnie), Henryk Niebudek (gościnnie), Maciej Tomaszewski oraz „Kormorany”: Paweł Czepułkowski, Jacek Fedorowicz, Michał Litwiniec.
Premiera: 19.03.2004. Spektakl trwa 1 godz. 20 min. (bez przerwy).