Współczesna fińska fotografia oraz sztuka wideo wzbudza ostatnio coraz większe zainteresowanie w środowisku artystycznym. Całe pokolenie młodych artystów stosuje sztukę wideo i film jako główne środki wyrazu.
Przegląd Kina.Lab CSW w Warszawie ukazuje fińską sztukę wideo poprzez zestawienie zupełnie odmiennych stylów. Erkki Kurenniemi jest pionierem filmu eksperymentalnego, Salla Tykka wystawiała swoje prace na weneckim Biennale, wideo Mi Dunckera oparte jest w całości na znalezionych obrazach (found footage), natomiast Jaakko Rustanius prezentuje się jako naiwny urzędnik nieskładnie snujący swoją opowieść.
Wszystkie prace prezentowane podczas przeglądu, 23 oraz 24 września b.r., przewrotnie nawiązują do jego tytułu: A Good Day Today – ten dzień wcale nie jest taki dobry. To stwierdzenie odzwierciedla sytuację młodego pokolenia: zobojętnienie, niepokój, poszukiwanie sensu i szczęścia, czy też właśnie ich brak. W tej twórczości, bezpośrednio odnoszącej się do sytuacji młodzieży, jest sporo elementów, które można by uznać za typowo skandynawskie, wiele prac ukazuje potrzeby i wybory konkretnych środowisk. Życie oferuje zbyt wiele możliwości, zbyt wielu wyborów trzeba dokonać, przyszłość jest niepewna, ale kto by się tym przejmował… Żyjemy w zindywidualizowanym społeczeństwie, dążymy do perfekcji, w kulturze młodych panuje hedonizm, którego nienawidzą nasi rodzice. Oni musieli wybierać, my niczego nie musimy. To nasz problem, nasza mentalna pustka, którą wypełniają oczekiwania, marzenia i lęki. Nasza nieznośna lekkość bytu – i brak poczucia odpowiedzialności.
Program 1.: A Good Day Today – różne oblicza współczesnej fińskiej sztuki wideo
Kurator: Minna Suoniemi (artystka i wykładowca sztuki współczesnej)
Björn Aho: Me, santa claus and father 8’40"
Maria Duncker: Go-Go, 3’12"
Heta Kuchka: Visit, 15′
Raakel Kuukka: Drummer, 3’07"
Marko Lampisuo: We wanted to be bad, 4’42"
Marcus Lerviks: In or out, 6’19"
Miia Rinne: Scull, 2’38"
Jaakko Rustanius: No monsters, dream lover, 14"
Outi Sunila: Scarlett, 4′
Minna Suoniemi: Game boys, 4’25"
Maria Ylikoski: Tie, 10′
Łączny czas: 64′ 03"
Program 2: Punched Tapes – Portrety fińskich artystów wideo
Kurator: Irmeli Kokko, FRAME Finnish Fund for Art Exchange
Erkki Kurenniemi
-
Electronics of the World of Tomorrow, 1964*, 4’56”
Muzyka: On-Off – Erkki Kurenniemi, 1963 -
Computer Music, 1966, 6’29”
Muzyka: The Dreams of Sahara – Erkki Kurenniemi i Kari Hakala, 1967 -
Flora & Fauna, 1965, 5’59”
Muzyka: Death, druga wersja – Erkki Kurenniemi, 1973 -
The Punched Tape of Life, 1964, 8’03”
Muzyka: Improvisation – Erkki Kurenniemi, 1969 i Bells – Erkki Kurenniemi, Otto Donner, Osmo Lindeman, Markku Mäkelä oraz Hasse Walli, 1969
*lata podane w przybliżeniu Czas: 24′
Salla Tykkä
-
Lasso, 2000, 3’48, 35 mm / wideo
-
Thriller, 2001, 6′ 50, 35 mm / wideo
-
Cave, 2003, 10’00, 35mm/wideo
Czas: 20’38 sec
Seppo Renvall
-
FILM1999, 2000, 72’00, 35 mm, cz-b & kolor, dźwięk Aslak Christiansson i Frosti & Mash D
Strukturalne doświadczenie wizualizacji materiałów z rodzinnych albumów. Całość tworzy rytmiczną kompozycję obrazów i prędkości. Przebój Biennale w Sao Paulo, 2002. -
My Night Star, 2002, 2’25, dv, dźwięk Huutsi
Poetycki teledysk: noc, ludzie śpiący w samochodzie. -
Woody, 2003, 5’20, 8mm/dv, zdjęcia: Ben Renvall, dźwięk: Mira Calix
Remix 8-mm filmu ojca o swoim synu.
Łączny czas: 79’45 sec
Aurora Reinhard
-
Boygirl, 2002, 12’00
Artyści rozmawiają z trzema dziewczętami, które wyglądają zupełnie jak chłopcy i czują, że ich miejsce jest gdzieś na granicy płci. W filmie twórcy próbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: czy możliwe jest funkcjonowanie poza rolami płciowymi?
First Prize oraz International Media Art Award, ZKM, Niemcy 2002 -
Julio & Lupitá, 2004, 4’35
Julio & Lupitá to praca wideo, w której Latynos w średnim wieku tańczy z lalką naturalnej wielkości.
czas trwania: 16’35 sec
Bilety w cenie 10 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem. Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 135 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem.
Program przygotowany przez Minnę Suoniemi, we współpracy z Frame Finnish Fund for Art Exchange w Helsinkach, Finlandii, KINO.LAB CSW, oraz VAE9 International Video and Media Art Festival w Limie, Peru.
Fot.
1. Maria Duncker
2. Jaakko Rustanius