W maju w pawilonie Houtkamphal w Doetinchem w Holandii po raz czternasty odbędzie się manifestacja sztuki Huntenkunst, w której Polska będzie gościem specjalnym. Obejmuje ona wszystkie dyscypliny sztuk plastycznych, od rzeźby, malarstwa, fotografiki po grafikę i sztuki medialne.
W targach bierze udział około 150 twórców. Specyfiką Huntenkunst jest udział samych artystów. Powstaje w ten sposób szczególna wzajemna wymiana. Koncepcja polegająca na połączeniu wystawy i targów stanowi szczególne źródło inspiracji. Artyści pochodzą z różnych krajów. Intrygujące jest, w jaki sposób każdy z nich daje wyraz swoim emocjom, w ramach kontekstu, w jakim się wychował.
Huntenkunst poszukuje wciąż nowych kontaktów i stara się nawiązywać współpracę z kolejnymi krajami. Około połowa uczestniczących artystów pochodzi z zagranicy, głównie z Niemiec. W celu poszerzenia kontaktów artystycznych z twórcami z różnych krajów, co roku zapraszani są artyści z innego państwa. W 1999 r. była to Dania, następnie Czechy, Belgia, Szwajcaria, Węgry, Francja i ostatnio Włochy. W tym roku wybór padł na Polskę. Targom towarzyszyć będzie prezentacja prac polskich artystów w galerii Bij de Boeken w Ulft.
Polacy na Huntenkunst 2006
W specjalnym pawilonie na Huntenkunst oglądać możemy prace dziewięciu polskich artystów. Są oni w tym roku gościem specjalnym. W oczach zachodniego odbiorcy polscy artyści łączą wspaniały kunszt techniczny z nowoczesną formą. Wśród nadesłanych prac są grafiki, obrazy, techniki mieszane, tkaniny i fotografie. Michał Hrisulidis tworzy przy pomocy farby olejnej, węgla i technik rysunkowych. Jego prace zbudowane są z odrębnych elementów, z których każdy stanowi osobne opowiadanie. Te odrębne części kompozycyjnie ujęte są w harmonijną całość. Elementy realistyczne nabierają symbolicznego znaczenia. Odczuwalne jest dramatyczne napięcie. Centralne miejsce zajmuje człowiek. Czasem jest to człowiek cierpiący, niejednokrotnie z odniesieniem do ukrzyżowanego Chrystusa. Szkice Hrisulidisa są estetyczne i wyciszone, podczas gdy w jego obrazach zaakcentowany jest dramatyzm. Obrazy olejne i akrylowe Witolda Adamczyka zawierają element zabawy formą, w oparciu o kolorowe powierzchnie. Widoczne jest upodobanie do koloru niebieskiego. W jego pracach kolor i forma są istotnymi elementami składającymi się na mocną kompozycję. Pomimo prostoty jego prace ujmują emanującą z nich lekkością. Dagmara Angler do swoich prac wykorzystuje często jutowe worki. Kawałki surowego materiału zostają przetworzone na pełne wyrazu przedstawienie. Stworzony przez nią obraz wychodzi na pierwszy plan i sprawia, iż zapominamy o pierwotnym materiale. Widzimy nie stary jutowy worek, ale obraz, nadający nadrukowanemu na płótnie tekstowi nowe znaczenie. Pomimo abstrakcyjności, obrazy te silnie przemawiają do wyobraźni. Joanna Błoniarz łączy umiejętności techniczne z ekspresyjnym zachodnim nowatorstwem. Artystka ta mieszkała przez pewien okres w Holandii. Oprócz eksperymentów z portretami tworzy ona również instalacje. Ekspresję osiąga ona za pomocą spontanicznych, skrótowych i wyrazistych konturów. Użycie koloru jest bardzo ograniczone. Obrazy olejne Jacka Jarczewskiego uderzają grubymi warstwami farby, tworzącymi strukturę jego prac. Często są to powtarzające się linie i kształty, tworzące z kolei nowe formy. Skromna paleta kolorów służy zaakcentowaniu struktury. Wzajemny układ form składa się na wyraźną i zrównoważoną kompozycję. Fotograf Marek Klimaszewski uwypukla detale w takim stopniu, że przedmiot staje się nierozpoznawalny lub uzyskuje całkowicie nowy charakter. Nadaje to jego pracom klimat pewnego wyobcowania. Fragment schodów okazuje się posiadać interesującą chropowatą strukturę. Betonowe schody okazują się mieć wspaniały w swojej surowości układ linii. Akcentując wciąż tego rodzaju detale, wyciąga on na światło dzienne zaskakujące elementy. Zbigniew Łukowiak używa bardzo nietypowych materiałów. Swoje kolaże wykonuje on ze skóry. Zagięcia skóry tworzą układ linii akcentujący światło i cień. W stworzonych formach często dopatrzyć się można zwierzęcych łbów. Naturalne formy stanowią podstawę jego kolaży. Tematem rysunków i szkiców Igora Myszkiewicza jest człowiek. Technicznie perfekcyjne wykonanie jego prac przywodzi na myśl realizm magiczny. W pracach tego artysty człowiek przedstawiony jest w sposób nieco karykaturalny, w antycznych zieleniach i czerniach. Wyrazem technicznego kunsztu są również grafiki Rafała Załubowskiego, zaludnione siedzącymi, stojącymi lub leżącymi postaciami ludzkimi. Uchwycone w danym momencie, nieporuszone, czekają one na dalszy ciąg, jak w zatrzymanym filmie. Oglądamy kłębowisko nagich głów i nóg, czasem przechodzących w formy zwierzęce. Człowiek, nieco cynicznie, zostaje pokazany w momencie, gdy do głosu dochodzą jego zwierzęce instynkty. Mnogość wyobrażeń jego grafik sprawia, że wgłębiając się w nie można w nich odczytywać różne fabuły.
Lista polskich uczestników Huntenkunst 2006:
Michał Hrisulidis ( Wrocław )
Igor Myszkiewicz ( Zielona Góra)
Witold Adamczyk
Dagmara Angier
Joanna Błoniarz
Jacek Jarczewski
Marek Klimaszewski
Zbigniew Łukowiak
Rafat Załubowski
Galeria Bij de Boeken – 12 05 – 18.06.2006
Ulft, Holandia