W BWA we Wrocławiu zaprezentowany zostanie projekt Pills. O narracji w sztuce opowie Sebastian Cichocki. "Wykład dotyczy uroków i pułapek opowiadania i zagadkowej figury opowiadającego. Na podstawie kilku przykładów projektów artystycznych z ostatnich lat (m.in. książki "Co robi łączniczka" Zbigniewa Libery i Darka Foksa, cyklu izraelskiego Artura Żmijewskiego, prac Christophera Draegera i Omera Fasta oraz "Albumu" Anety Grzeszykowskiej) przedstawię różne pomysły na rozbijanie struktur narracyjnych czy też wykorzystanie ich w sposób subwersywny (mimo to nie pozbawiony melancholijno-nostalgicznego pierwiastka). Jako, że opowiadanie i zdawanie relacji jest z reguły skoligacone w tajemniczy sposób z przeszłością (narrator kształtuje ją, formuje i ugniata), odniosę się do faktotwórczej siły opowieści, snutych przez, lub za sprawą, artystów. Zajmę się więc opowiedzeniem kilku historii o opowiadaniu historii – czasem zmyślonych, kiedy indziej boleśnie prawdziwych. Skupię się także na najbardziej hołubionym i ekscytującym rodzaju historii do opowiadania, tych dotyczących zjawisk nadprzyrodzonych, upiorów z przeszłości, fantomów. W ramach wykładu pokażę film "Lisa" Artura Żmijewskiego, poruszającą opowieść Niemki, która wierzy, że w poprzednim życiu była żydowskim chłopcem."
Sebastian Cichocki – socjolog, krytyk i kurator. Dyrektor Kroniki w Bytomiu, centrum sztuki zajmującego się eksplorowaniem związków pomiędzy współczesną terorią i praktyką artystyczna a muzyką, filmem, dizajnem i architekturą. Autor ponad 250 tekstów o sztuce i muzyce współczesnej w katalogach, antologiach i prasie artystycznej, ostatnio m. in. w: "Raport (Not Announcement)", BAK, Holandia; "Robert Kuśmirowski. Ornaments of Anatomy", Kunstverein Hamburg; "Muzeum sztuki. Antologia tekstów"; Antje Majewski & Ingo Niermann "Skarbek", Lukas & Sternberg, Nowy Jork oraz "Going Public 05. Dai Balcani al Baltico", Włochy. Od niedawna członek Rady Programowej Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Stypendysta m.in. Artslink (Art Institute of Chicago) i Pro Helvetia Macedonia (Press to Exit, Skopje).
W dyskusji udział wezmą:
Magdalena Ziółkowska – historyk sztuki, doktorantka Szkoly Nauk Spolecznych (Warszawa), goscinny kurator Van Abbemuseum (Eindhoven), odpowiedzialna za archiwalny projekt internetowy "Baza Sztuki". Od wrzesnia 2006 roku uczestniczka Curatorial Training Programme w De Appel (Amsterdam). Kuratorka: Cezary Bodzianowski, "Urbi et Orbi", Galeria Zakręt, Warszawa, 2003; Valie Export Society, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa, 2003; Ryan Gander, "Loose Associations 2", Fundacja Galerii Foksal, 2004; "It’s What Circles Inside", Galeria Zakręt, Warszawa, 2005; projekt z udziałem Michała Budnego, Krzysztofa Pijarskiego i Jerzego Rosołowicza w ramach wystawy "The Experimenter & The Art of Perception", Artpool, Budapeszt, 2005; przestrzeń kolekcji grupy ‘a.r.’, "The subversive charm of the bourgeoisie", Van Abbemuseum, Eindhoven, 2006.
Tomek Fudala – historyk i krytyk sztuki, absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Autor tekstów o sztuce publikowanych w "Odrze", "Obiegu", "Rzeczpospolitej" i "Sekcji", która współtworzył w 2001 roku. Pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, współpracuje tez z Fundacja Kultury w Warszawie. Interesuje go m.in. historia karier i biografiepolskich architektów, twórców tzw. "mieszkaniówki" (autor monografii słynnej architekt Haliny Skibniewskiej).
Formuła PILLS zrywa z tradycyjną instytucją wykładu. Dystans „katedry” zostaje zniesiony- goście siedzą na kanapie, przed słuchaczami. Pomiędzy wykładem a dyskusją sączy się muzyka (puszczana na żywo), również po zakończeniu spotkania. Nastrój salonu, klubu rozluźnia atmosferę, ale i tak punktem ciężkości spotkania jest wykład i merytoryczna dyskusja. Ważnym elementem każdego spotkania jest narzuta na kanapę. Narzuta będzie projektowana na każde spotkanie przez innego artystę, ma nawiązywać do tematów poszczególnych spotkań. Narzuta będzie prezentowana również przed wykładem, po zakończeniu spotkania zostanie zlicytowana jako autonomiczny obiekt sztuki. Pieniądze uzyskane z aukcji zostaną przekazane instytucji bądź fundacji, która realizuje program wspierania młodej sztuki i edukacji. Liczymy na odzew ze strony artystów. Pierwszą, startową narzutę wykonuje Jerzy Kosałka, członek legendarnej grupy LUXUS.
prowadzenie Marcin Szczelina
25 maja 2006 o godz. 18.00