Szczególnym wydarzeniem w ramach trwającego aktualnie w Krakowie X Festiwalu Opera Viva będzie wznowienie opery Faust Charlesa Gounoda, które odbędzie się 9 i 10 lipca 2006 na scenie operowej w gmachu Teatru im. J. Słowackiego.
Sędziwy doktor Faust zaczyna wątpić w sens swoich dotychczasowych badań. Aby odnaleźć radość życia, gotów jest oddać duszę diabłu. Szatan Mefisto nie omieszka tego wykorzystać, wplątując w całą historię niewinną Małgorzatę. To właśnie ona, a nie tytułowy Faust, zostanie prawdziwą bohaterką opery. Dramatyczna przemiana czystej duszy dziewczyny, jej upadek i wyzwolenie to najważniejszy wątek utworu. Najpełniej zarysowaną, najbardziej krwistą i pełną życia postacią opery jest niewątpliwie Mefisto, ambasador piekieł. Wspaniałą tę partię basową wyposażył Gounod w dwa numery wokalne cieszące się nadzwyczajną popularnością. Pierwszy to rondo Le veau d’or (Cielec złoty) z II aktu – hymn na cześć wszechwładnej potęgi złota. Drugi to szydercza Serenada z IV aktu Vous qui faites I’endormie (Pani, która zasnęłaś), śpiewana przez Mefisto pod oknami Małgorzaty już uwiedzionej i porzuconej przez Fausta.
Postać Fausta, inspirowana przez XV-wiecznego, niemieckiego alchemika jest bohaterem wielu utworów literackich, plastycznych i innych. Faust zainteresował szczególnie kompozytorów przede wszystkim romantycznych: Berlioza, Schumanna, Liszta, Mahlera oraz twórców operowych: Gounoda, Boito
i Busoniego. Żaden utwór nie zyskał jednak takiej popularności jak dzieło Gounoda oparte na pierwszej części dramatu Goethego i skomponowane dla Teatru Lirycznego w Paryżu w 1859 roku.
Po mistrzowsku opracowane partie wokalne, zwłaszcza zaś Pieśń o złotym cielcu Mefista czy aria Małgorzaty „z klejnotami”, znakomita instrumentacja sprawiły, że dzieło to należy do najczęściej wystawianych "repertuarowych" oper większości teatrów muzycznych.
Realizatorami wznowienia opery Faust są: Marek Weiss-Grzesiński (reżyseria), Piotr Sułkowski (kierownictwo muzyczne), Paweł Dobrzycki (scenografia), Irena Biegańska (kostiumy), Izadora Weiss (choreografia), Bożena Pędziwiatr (asystent kostiumologa).
Obsada: Małgorzata – E. Biegas, M. Lesiewicz, Faust – V. Grokholskyi/ A. Zdunikowski, Stary Faust – P. Wunder, I. Kawsadze, Mefisto – P. Firek, R. Żukowski, Walenty – A. Biegun, G. Pazik, Wagner – J. Migała, K. Szota, Siebel – M. Abako, A. Cząstka, Marta – B. Walczyk-Skrzypczak, B. Zawiślak-Dolny, Panna Młoda – Agata Gondek, Anna Wątrobska-Jękot oraz orkiestra, chór i balet Opery Krakowskiej.
„Faust Goethego jest arcydziełem uznanym powszechnie i bezapelacyjnie. „Faust” Gounoda jest arcydziełem uznawanym przez nielicznych i powszechnie kwestionowanym. Należę do tych nielicznych i realizując po raz kolejny ten utwór będę się spierał z tymi, którzy uważają, że w tej operze poza kilkoma znakomitymi przebojami lekkiej, łatwej i przyjemnej muzyki niewiele jest spraw godnych wysiłku intelektualnego i porywanie się na jakąś osobista interpretację jest błędem” – mówi reżyser Marek Weiss-Grzesiński.
Spektakl 9 lipca rozpoczyna się o godz. 17.00
Spektakl 10 lipca rozpoczyna się o godz. 18.30
1 komentarz
Byłam wczoraj na operze Faust w Teatrze Słowackiego. Jestem pod dużym wrażeniem. Polecam każdemu komu bliska jest przyjemność obcowania ze sztuką.