Warszawski Festiwal Laboratorium Muzyki Współczesnej, będący członkiem międzynarodowej organizacji European Conference of Promoters of New Music w Amsterdamie jest zjawiskiem i wydarzeniem, które daje w pewnej mierze „panoramiczny” portret muzyki dwóch ostatnich dziesięcioleci XX wieku i początku XXI wieku, zwłaszcza w obszarze muzyki kameralnej. Pierwsze pięć Laboratoriów (pierwsze datuje się na rok 1985) odbyło się w stylowych wnętrzach pałacowych miejscowości: Starawieś k. Węgrowa, Liw i Siedlce. Cztery edycje miały miejsce w Białymstoku (Filharmonia, Aula Akademii Medycznej, Kościół św. Rocha, Sala Koncertowa Filii Akademii Muzycznej im. F. Chopina), dwie ostatnie zaś odbyły się w Warszawie. Podczas wszystkich edycji Festiwalu na ponad 60 koncertach wykonano w sumie około 300 utworów 150 kompozytorów (w tym 100 twórców polskich). Do tej pory Festiwal zaprezentował ponad 50 prawykonań światowych utworów kompozytorów polskich oraz ponad 80 pierwszych wykonań w Polsce utworów kompozytorów zagranicznych. Laboratorium to także debaty o kondycji muzyki współczesnej, w których uczestniczyli m.in.: Marian Borkowski, Michał Bristiger, Tadeusz Daszkiewicz, Marek Dyżewski, Tadeusz Kobierzycki, Witold Szalonek, i Marta Szoka.
Silną stroną Festiwalu jest znakomite wykonawstwo muzyczne. W kolejnych edycjach Laboratorium wystąpili tacy wybitni artyści, jak m.in. Andrzej Dutkiewicz, Szabolsc Esztényi, József Örmény (Ukraina), Jadwiga Gadulanka, Krzysztof Bąkowski, Tomasz Strahl, Grzegorz Olkiewicz, Mariusz Pędziałek, Mirosław Pokrzywiński, David A. Pituch (USA), John Sampen (USA), Zdzisław Piernik, Rodney Oakes (USA), Stanisław Skoczyński, Zbigniew Koźlik, Andrzej Chorosiński, Stanisław Moryto oraz zespoły: Kwartet Śląski Concerto Avenna pod kier. art. Andrzeja Mysińskiego, Camerata Vistula pod kier. art. Andrzeja Wróbla, Warszawski Kwartet Saksofonowy a także chóry: Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie pod dyr. Ks. Kazimierza Szymonika czy Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis” pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego.
30 listopada – 3 grudnia 2005
Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie