Klinow opublikował w Berlinie swoje pomysły na Mińsk jako „Miasto Słońca” w książce pod tytułem Przewodnik po Mieście Słońca. Tommaso Campanella – zbuntowany włoski teolog – wymyślił w XVII wieku państwo, tak zwane Słońce. Potwierdzenie tej teorii w odniesieniu do Moskwy było niemożliwe z powodu starych tradycji moskiewskich, które sięgały do innych korzeni. Mińsk okazał się w tej sytuacji idealnym miejscem dla spełnienia tej idei – nie miał bowiem własnej, mocnej historii i tradycji. Mógł się stać symbolem imperium Stalina, a jego architektura miała być rzeczywistą reprezentacją utopijnego snu. Co ciekawe, majestatyczne fasady wielkiej, centralnej, stołecznej Alei Niepodległości są tylko powierzchowną dekoracją, gdyż wewnątrz korytarze są ciemne, a dziedzińce z tyłu – biedne i podobne do slumsów. Kontrast jest zaskakujący. Widocznie nawet utopia nie jest doskonała i przegrywa z rzeczywistością.
Artur Klinow (ur. 5.09.1965 rok, Mińsk, Białoruś) – architekt, artysta uwielbiający stwarzać mity – uważa, że dla Mińska należy znaleźć najwłaściwszy dla niego sposób promowania. Pomysł artysty jest zarówno wyrafinowany, jak i prosty. Wbrew pozorom najbardziej wyróżniającą zaletą tego miasta jest jego niepowtarzalny, sowiecki styl, gdyż Mińsk – spośród wszystkich stolic niepodległych republik byłego Związku Radzieckiego – jest najlepiej zachowaną resztką sowieckiej utopii socjalistycznej, stanowiąc dzięki temu najlepsze świadectwo przemijających czasów. Uważa on, że stolica Białorusi może być namacalnym tego przykładem. ZSSR powstało, by być imperium wszechświatowego szczęścia – jednocząc ludzi ze wschodu i zachodu we wspólnym śnie o zadowoleniu, równości i sprawiedliwości. Moskwa miała być centrum tego cudownego "spektaklu". Ze względu na położenie Mińsk miał być "Złotą Bramą" do Moskwy – wizytówką potęgi i dobrobytu.
Otwarcie wystawy 18 stycznia 2007 o godz. 17.30
Wystawa czynna do 4 marca 2007
Muzeum Architektury we Wrocławiu, ul. Bernardyńska 5, Wrocław