Cykl prac prezentowanych obecnie w Galerii Lufcik Domu Artysty Pastyka w Warszawie pt. Pejzaż globalny jest odpowiedzią na okres poszukiwań formy plastycznej. Cykl powstał w latach 2004-2006. Artystka tworzy w duchu założonej przez siebie koncepcji podpierając się filozofią – Globalną Teorią Struktury Organizmu – K. Goldsteina oraz Psychologiczną Teorią Globalnej Percepcji — P. Guillaume i M. Marleau-Ponty’ego. Dąży do ukazania tego co w naturze jest trwałe. Formę plastyczną oczyszcza ze zbędnych szczegółów, podporządkowuje percepcji globalnej, pierwotnej. W efekcie powstaje obraz zredukowany do pasów koloru i materii. Poprzez gest utrwalony w znaku malarskim szuka jej rytmów w otaczającej ją przestrzeni. Formę i kolor wyprowadza z natury. Oddając wrażenie wywołane jej kolorystycznym i strukturalnym odczuciem dąży do kolorystyczno-strukturalnej syntezy. Jej strukturalne obrazy mają charakter „zmysłowy”, dotyczą relacji pomiędzy kolorem i materią, są zapisem pierwotnego, zmysłowego przeżywania świata, w którym sens całości i sens indywidualny wzajemnie się warunkują. W cyklach wąskoformatowych obrazów, prezentujących fragmenty współczesnego pejzażu, artystka dokonuje zabiegu rozbicia przestrzeni, po to, aby ponownie ją połączyć za pomocą koloru i materii. Wzmacnia w tym celu środki wyrazu, posługując się mniej konwencjonalnymi, jakimi są np. szpachla zębata, wałek reliefowy, zmodyfikowana konsystencja farby czy format obrazu. A wszystko to po to aby uświadomić współczesnemu odbiorcy, że: „Kultura europejska nastawiona na panowanie nad światem i zdominowana przez naukę stanowi zagrożenie dla ludzkości, dla samej jej egzystencji"- K.Rosner („Hermeneutyka jako krytyka współczesnej kultury"). „Człowiek współczesny musi nauczyć się zapomnianej umiejętności zamieszkiwania w świecie" – twierdzą hermeneutycy: H.G.Gadamer, P.Ricoeur. „Dysponowanie ciałem jako zdolnością zamieszkiwania każdego środowiska czyni zbytecznym odwoływanie się do nadrzędnej struktury wyglądów i konstruowanie świata przedmiotowego, klucz jego organizacji tkwi już w sposobach strukturowania, jakimi rozporządza podmiot – ciało" – powiada M. Marleau-Ponty („Psychologiczna Teoria Globalnej Percepcji”). Według „Teorii Postaci” (Teoria Struktur) wprowadzonej w biologii przez K.Goldsteina ( Struktura Organizmu) – nie sposób odizolować jakiejś funkcji, nie modyfikując całości organizmu. Odizolowanie jakiegoś organu powoduje jednocześnie zmiany w całym organizmie i odwrotnie każdy element zależy od struktury całości. „Skoro pierwotnie przeżywany świat jest pewną całością, to wrażenia, jakości, a następnie same rzeczy, muszą pojawić się w polu percepcji otoczonym przez tło, pewien horyzont świata. Inaczej mówiąc zmysłowe przeżywanie daje nam swego rodzaju PEJZAŻ, w którego tle mogą pojawić się takie przedmioty indywidualne jak: barwy, kształty, itd." „Patrząc od strony podmiotowej możemy powiedzieć, że zakresy poszczególnych zmysłów są pewną artykulacją, konkretyzacją pierwotnego stosunku do świata".
Marzena Paczkowska urodziła się w Warszawie 1 maja 1962 roku. W roku 1988 uzyskała dyplom Akademii Medycznej w Warszawie, w roku 1994 dyplom Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Malarstwa w Warszawie pod kierunkiem Prof. Stefana Gierowskiego. W latach 1996-1997 studiowała w Ecole des Beaux-Arts w Wersalu w pracowni Malarstwa i Interdyscyplinarnej gdzie uzyskała stypendium Rządu Francuskiego.
8 lutego do 4 marca 2007, galeria Lufcik w OWZPAP, ul. Mazowiecka 11a
1 komentarz
interesujące tematycznie i kolorystycznie