W czerwcu w Teatrze Rozmaitości w Warszawie będzie można zobaczyć spektakl René Pollescha zatytułowany Ragazzo dell’Europa. W tekstach i spektaklach Pollescha na tym samym poziomie istotności pojawiają się intencjonalnie jawne cytaty z seriali, telenoweli, reklam, filmów, jak również współcześnie dyskutowanych pism teoretycznych z dziedziny filozofii, socjologii, ekonomii czy urbanistyki. Pollesch, nie hierarchizując, zderza ze sobą na scenie banał z wyrafinowaniem, bylejakość z profesjonalizmem, popkulturę z elitarnym intelektualizmem, globalizm z lokalną narracją. Okrada tym samym współczesną rzeczywistość z jej turboprzyspieszenia w produkcji coraz to nowych gadżetów tak materialnych, jak i intelektualnych, i sam za pomocą tych środków i narzędzi buduje sceniczne konstrukcje do przyciągania uwagi. Czyni to jednak w geście krytycznym, chcąc pokazać – również na przykładzie teatru – jak mechanizmy systemu kapitalistycznego obezwładniają wolę jednostki, wystawiają ją na pokusy, wywołują w niej kolejne pragnienia, by ostatecznie zabawić człowieka na śmierć. René Pollesch tworzy w ten sposób swoisty ponowoczesny teatr dokumentalny, rejestruje bowiem stosunki społeczno-ekonomiczne, a zatem współczesną rzeczywistość, w taki sposób, w jaki ona się nam prezentuje i w jaki ją postrzegamy: symultanicznie, nielinearnie, niehierarchicznie, z wielu perspektyw naraz i przy udziale różnych zmysłów. (Dorota Sajewska)
reżyseria René Pollesch
scenografia i światła Bert Neumann
kostiumy Nina von Mechow
konsultacja światła Jacqueline Sobiszewski
operator kamery Adrian Hutyriak
dramaturg Szymon Wróblewski
obsada Aleksandra Konieczna, Agnieszka Podsiadlik, Piotr Głowacki, Tomasz Tyndyk