Wystawa Nowe Jeruzalem jest najnowszym projektem Marty Deskur realizowanym w Galerii Starmach w Krakowie. Artystka zaprosiła kilkunastu znanych i nieznanych artystów, kuratorów i pisarzy aby wcielili się w postaci czternastu Apostołów. Dlaczego czternastu? Zwyczajowo mówi się o Dwunastu zapominając o św. Macieju, którego po upadku Judasza wybrali pozostali Apostołowie oraz św. Pawle zwanym Apostołem Narodów powołanym przez Chrystusa po zmartwychwstaniu.
Chrześcijańska ikonografia posiada dwa źródła. Pierwszym jest wielowiekowa tradycja obrazowania boskiego panteonu w sztuce greckiej i rzymskiej, drugim Nowy Testament i teksty apokryficzne. Deskur analizując te źródła szczególnie interesuje się tymi elementami, które zostały z niej wyparte jak fakt, iż zarówno Chrystus jak i apostołowie byli Żydami czy też, że faktyczna liczba wszystkich Apostołów to czternaście a nie dwanaście.
Artystka prowadzi przewrotną grę z chrześcijańską tradycją stawiając się w roli Chrystusa i powołując na apostołów mężczyzn ze swojego otoczenia działających w świecie sztuki. Deskur podobnie jak Alanis Morissette w filmie Kevina Smitha Dogma przebiera się za Boga i wybiera na św. Piotra – Marcina Maciejowskiego, św. Pawła – Piotra Lutyńskiego, św. Jana – Wilhelma Sasnala, św. Andrzeja – Andrzeja Szczepaniaka , św. Bartłomieja – Grzegorza Sztwiertnie, św. Jude Tadeusza – Sebastiana Cichockiego, św. Jakuba Młodszego – Krzysztofa Kaczmarka, św. Szymona Gorliwego – Wojtka Kule, św. Macieja – Xawerego Wolskiego vel xavimodo, św. Jakuba Starszego – Łukasza Skąpskiego, św. Filipa – Mikołaja Sodzańskiego, św. Mateusza Ewangelistę – Sławomira Shuty, św. Tomasza – Rafała Bujnowskiego i Judasza – Bartka Materkę.
Wszyscy biorący udział w projekcie sfotografowani są w swoich codziennych ubraniach, z wpiętymi pejsami i współczesnymi odpowiednikami tradycyjnych atrybutów. Deskur zdecydowała się na duże wydruki komputerowe (100 x 200 cm) naklejone na przeźroczystą plexi tworząc tym samym efekt zbliżony do kościelnych witraży. Stojący w łuku niczym w kościelnej absydzie współcześni wysłannicy, bo to w dosłownym tłumaczeniu z greckiego pierwotnie oznaczało słowo apostoł, śmiało patrzą w obiektyw.
Czternastu Apostołom towarzyszy remake obrazu Egona Schielego z 1912 roku pt. Kardynał i zakonnica, w którym udział wzięła sama artystka wraz z Andrzejem Starmachem oraz wizerunki Czterech Cnót Kardynalskich: Wstrzemięźliwości, Roztropności, Hartu i Sprawiedliwości. Do fotografii Cnót Kardynalskich zapozowały cztery zaprzyjaźnione z artystką kobiety związane ze światem sztuki. Podobnie jak Apostołowie taki i Cnoty widzimy w codziennych ubraniach z odpowiednimi dla każdej z nich charakterystycznymi atrybutami.
Ostatnim elementem wystawy jest praca video zatytułowana Pocałunek Judasza. Deskur wykorzystała dwuznaczność słowa judasz, które w języku polskim oznacza zarówno tzw. wizjer umożliwiający sprawdzenie/podglądniecie kto stoi po drugiej stronie drzwi jak i imię jednego z biblijnych Apostołów. Projekcja odbywa się w trzech kołach rzuconych na czarną ścianę. Widzowie staja się świadkami sensualno-ironicznej opowieści o parze nastolatków, ich pierwszych kłótniach i pocałunku.
Wystawa Marty Deskur Nowe Jeruzalem jest obrazem ziemskiej fazy artystycznego królestwa. Jest to pół żartem pół serio opowiadana historia o bohaterach i bohaterkach polskiego świata artystycznego, jego atmosferze i lokalnym kolorycie.
W dniu otwarcia zostanie wykonany utwór Marcina Krzyżanowskiego :
Traktat o rozesłaniu na dźwięki basowe i podstawowe dopełnienia.
Wykonawcy:
Edee Dee [DJ/MC-sounds}
Michał Gorczyca [computer sounds]Marc Krzy [electric cello]
Kuratorka: Anna Grajewska
Wernisaż: 30 października, godz. 18
Wystawa będzie trwać do 15 grudnia 2007
Galeria Starmach, ul. Węgierska 5, 30-535 Kraków