W Warszawie zostanie zaprezentowana premierowa prezentacja oryginalnego projektu, przygotowanego specjalnie dla Galerii Foksal przez jednego z najciekawszych szwedzkich artystów młodszej generacji Jonasa Dahlberga.
Jonas Dahlberg urodził się w 1970 r. w Uddevala w Szwecji. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie w Gothenburgu, architekturę w Lund oraz sztuki piękne na Akademii w Malmö. Tworzy głównie prace z dziedziny wideo. Współpracuje z jedną z najbardziej znanych szwedzkich galerii, Galerie Nordenhake (Berlin/Sztokholm) oraz z galeriami: PKM Gallery (Seul/Pekin), Galeria Juana de Aizpuru (Madryt), Magazzino de Arte Moderna (Rzym).
Brał udział w wystawach organizowanych w wielu miejscach na świecie: od Nowego Jorku po Seul. Jego prace znajdują się w licznych kolekcjach publicznych i prywatnych. Prezentowane były w tak prestiżowych miejscach jak: Moderna Museet w Sztokholmie (2005 i 2006), Marian Goodman Gallery w Paryżu (2005), na 50 Biennale w Wenecji (2003), XXVI Biennale w São Paulo (2004), na Manifesta 4 we Frankfurcie (2002) i w wielu innych galeriach i centrach artystycznych na świecie. O jego twórczości można było przeczytać w międzynarodowej prasie artystycznej, m.in. w Flash Art i ARTFORUM. Jest to artysta ze sporym już dorobkiem twórczym, rozpoznawalny w wielu krajach świata. Dotychczas w Polsce jego pracę można było zobaczyć na wystawie zbiorowej Ideal City-Invisible Cities w Zamościu w 2006 r.
Dahlberg w swojej praktyce artystycznej posługuje się głównie techniką wideo, lecz w filmach, które realizuje widać także fascynację architekturą, a dokładniej wzajemną relacją architektury i ludzkiej psychiki. Do realizacji swoich filmów często wykorzystuje niezwykle precyzyjne makiety architektury, rzeczywistych bądź wyimaginowanych przestrzeni, np. pokojów i korytarzy hotelowych w Untitled (Vertical Sliding) 2000, i Untitled (Horizontal Sliding), 2000/2001 lub architektury jednej ulicy w One-Way Street, 2002. Makiety te, niczym minimalistyczne rzeźby, stanowią czasem część prezentacji. To sprawia, że jego prace sytuują się pomiędzy sztuką filmową, instalacją a interwencją.
Powracającym tematem w pracach Dahlberga jest aspekt obserwacji, bycia nadzorowanym. Widz zwykle postawiony jest w dwojakiej pozycji: obserwatora i obserwowanego. Paradoksalnie, w drugim przypadku to nieprzyjemne uczucie bycia podglądanym wzmagane jest przez dotkliwą nieobecność człowieka w wykreowanej przez artystę rzeczywistości.
Do filmu, który prezentowany jest w Galerii Foksal artysta postanowił odtworzyć wnętrze pokoju, który powoli ulega destrukcji. Próbuje wykreować przestrzeń, która znika, rozpada się na atomy. W ten sposób chce przedstawić wpływ pewnego stanu psychiki człowieka na kształtowanie jego otoczenia.
Otwarcie wystawy: czwartek, 29 listopada 2007 roku, godzina 18.00.
Wystawa trwa do 11 stycznia 2008 roku.