Wystawa Words are things / Słowa to rzeczy jest przeglądem prac amerykańskiej artystki Mary Kelly od połowy lat 80. do najnowszej pracy z lat 2005-2007 prezentowanej na ostatnich documenta 12 w Kassel.
W latach 80. artystka pracowała nad monumentalną pracą Interim. Praca ta składa się z czterech części poświęconych czterem ważnym tematom dyskursu feministycznego: ciału, pieniądzom, historii i władzy. Wystawa w CSW prezentuje część Corpus (1984-1985) dotyczącą ciała.
W latach 90. Mary Kelly podejmowała temat wojny i sytuacji kobiety w czasie wojny. Na wystawie znajdują się dwie ważne prace z tego okresu: Gloria Patri i Mea Culpa. W tej ostatniej narracje dotyczą traumy wojennej z miejsc takich jak Bejrut, Sarajewo, Phnom Penh i Johannesburg.
Najnowsza praca Love Songs pokazana na documenta 12 w Kassel jest swego rodzaju subiektywnym pomnikiem historii feminizmu.
Mary Kelly w swoich pracach odnosi się do kwestii takich jak seksualność, tożsamość i pamięć historyczna. Jej prace mają formę dużych narracyjnych instalacji. Artystka sięga po strategie estetyczne zaczerpnięte z minimalizmu, konceptualizmu i filmu awangardowego. Dotykając kwestii pamięci i historii Mary Kelly skupia się na współzależności indywidualnych wspomnień i „prawdy“ historycznej, która przeformułowywana jest zawsze w odniesieniu do teraźniejszości.
Prace Mary Kelly znajdują się w kolekcjach takich instytucji jak Tate Gallery w Londynie, Kunsthaus w Zurychu, Art Gallery w Ontario, National Gallery of Australia, Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku, Generali Foundation
w Wiedniu. Ostatnio brała udział w wystawach: documenta 12, Kassel (2007), WACK! Art and the Feminist Revolution, Museum of Contemporary Art, Los Angeles (2007), 2004 Biennial, Whitney Museum of American Art, Nowy Jork. Jest autorką książek Post-Partum Document, wydanej w 1998 przez Generali Foundation w Wiedniu i University of California Press, oraz Imaging Desire, wydanej w 1996 przez MIT Press. W 1997 wydawnictwo Phaidon opublikowało jej obszerną monografię.
Mary Kelly jest profesorem i szefem Katedry Sztuki University of California w Los Angeles.
Kurator: Milada Ślizińska
Otwarcie wystawy: piątek 28 marca, godz. 18.00
Wystawa czynna do 8.06
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski