W związku z polską premierą najnowszego filmu Wong Kar-Waia, Moje jagodowe noce, wydawnictwo Novae Res opublikowało książkę pt.: Między słowem a ciałem. Przestrzeń dialogu w kinie współczesnym. Wong Kar-Wai i konteksty. Ta quasi-monografia autorstwa gdańskiego filmoznawcy, Julii Gierczak, stanowi próbę odnalezienia rozmaitych wariantów i kontekstów komunikacji w kinie współczesnym. Podstawowym przedmiotem analizy stają się wybrane filmy chińskiego mistrza sztuki reżyserskiej — Wong Kar-Waia (laureat nagrody dla najlepszego reżysera festiwalu w Cannes 1997, dwukrotny zdobywca nagrody Europejskiej Akademii Filmowej w kategorii film zagraniczny).
Autorskie kino z Hongkongu zderzone zostało z szeregiem tendencji najbardziej rozpoznawalnych dla współczesnej kinematografii amerykańskiej, azjatyckiej i europejskiej. Kontekstem dla twórczości Wong Kar-Waia staje się więc przestrzeń dialogowa w produkcjach filmowych takich reżyserów jak między innymi: Wayne Wang, Jim Jarmusch, Woody Allen, Quentin Tarantino, Mike Leigh, David Lynch czy Marek Koterski.
Książka dostępna jest czytelnikowi w dwóch wersjach: tradycyjnej oraz elektronicznej. Ta druga wersja zawiera blisko siedemdziesiąt odnośników hipertekstowych do informacji zewnętrznych (np. biografii poszczególnych twórców czy oficjalnych witryn internetowych omawianych filmów), co umożliwia dodatkowe pogłębienie wiedzy z zakresu poszczególnych rozdziałów.
Rozważania prowadzone przez autorkę mają charakter szkicu otwierającego pole do szerszej dyskusji na temat komunikacji w kinie najnowszym. Między słowem a ciałem to lektura skierowana przede wszystkim do miłośników kina i filmoznawców, ale również tych, których interesuje szeroko pojęta kultura, przede wszystkim zaś dialog międzyludzki oraz sposoby jego kreacji w produktach współczesnej kinematografii.
Gdynia 2008