Nagroda główna Lata Filmów na film z najlepszym scenariuszem – statuetka Złotego Pióra oraz gratyfikacja pieniężna w wysokości 2.000 Euro, została przyznana bułgarskiej reżyserce Igliki Triffonovej, autorce scenariusza do swojego filmu pt. Śledztwo (Razsledvane).
Ta oparta na faktach kryminalna historia, która słusznie przywodziła niektórym widzom skojarzenia ze Zbrodnią i Karą, zdobyła największe uznanie jury w składzie Joanna Szczepkowska, Krzysztof Toeplitz oraz Paweł Sala. W konkursie zostały jeszcze wyróżnione dwa filmy – opowiadający o serbskich realiach ostatniej dekady XX wieku Huddersfield Ivana Zivkovica oraz Baby Love Vincenta Garenqua, czyli niejednoznaczna francuska produkcja komediowa. Oba wyróżnienia zostały nagrodzone po 500 Euro każdy.
Prezentowane obrazy były tematycznie i realizacyjnie różnorodne, lecz posiadały jeden wspólny mianownik – precyzyjnie napisany scenariusz, który, jak wiadomo, jest podstawą każdego filmu. Skrypty zgłoszonych do głównego konkursu filmów można określić jako rzucające widzowi wyzwanie, wymagające jego zaangażowania oraz uwagi. Czasem zmuszające do głębszej refleksji, czasem wielce kontrowersyjne, lecz nie pozostawiające nikogo obojętnym, co można było zauważyć w skrajnych ocenach, jakie widzowie im wystawiali.
Nagrodzone zostały też filmy niezależne i studenckie. Krzysztof Nowak Tyszowiecki, Roman Kurkiewicz i Jacek Wasilewski docenili wyróżnieniem Sick of it Michała Stenzla, pierwsza nagrodę przyznano dokumentowi Pojechał, zobaczył Wojciecha i Michała Węgrzynów. Najlepszą etiudą studencką okazała się Radioakcja Tomasza Jurkiewicza, wyróżnienie – Mleczaki w reż. Magnusa von Horna.
14 FFiA Lato FIlmów odwiedziło około 24 tysięcy widzów – przerosło to oczekiwania organizatorów i na pewno zmobilizowało do planowania kolejnej edycji festiwalu w Warszawie.