Do 10 stycznia 2009 roku w Fundacji Profile w Warszawie można oglądać najnowsze prace Zbigniewa Libery na wystawie The Gay, Innocent and heartless. Najnowszy projekt Zbigniewa Libery to seria zdjęć przedstawiających sceny z partyzantami zarejestrowane podczas kilku plenerowych sesji fotograficznych. Cała seria obejmuje również zdjęcia tekstów, zapożyczonych bądź napisanych przez autora.
Niemal ikoniczne przedstawienia upozowanych partyzantów, grupowe sceny w kąpieli czy podczas przemarszu można by wziąć za ilustracje jakichś doniesień prasowych. Ale wizualna i tekstowa narracja kilkudziesięciu zdjęć to fikcyjna opowieść, której odniesieniem są przewrotnie potraktowane mity męskości, bohaterstwa. Pomimo militarnych akcesoriów obrazy te pozbawione są agresji, a obwieszeni karabinami partyzanci podsuwają skojarzenia z tęsknotami uciekających w świat fantazji Piotrusiów Panów. Ten trop literacki podpowiada zresztą sam artysta w sfotografowanych tekstach. Z nierzeczywistością Nibylandii może się kojarzyć również sceneria, w której pozują niewinni i bezduszni bohaterowie na wystudiowanych kadrach z egzotycznymi roślinami i zwierzętami.
W zdjęciach partyzantów Libera uprawia to, co Umberto Eco nazwał przed laty partyzantką semiologiczną. Walka o znaczenia w wydaniu autora tych zdjęć jest równie podstępna jak taktyki guerillas. Spreparowane strony czasopism ze zdjęciami, sfingowany dziennik partyzanta, Libera podobnie jak w swoich wcześniejszych pracach skłania do uważniejszej lektury medialnych przekazów, zwraca uwagę na sposoby kreowania i kolportowania mitów we współczesnej kulturze wizualnej.
Prezentacji wystawy będzie towarzyszyła książka Zbigniewa Libery – The Gay, Innocent and Heartless.
Kurator wystawy: Bożena Czubak
Wystawa czynna do 10 stycznia 2009, od wtorku do soboty w godz. 12.00-19.00
Fundacja Profile
Hoża 41/22, 00-681 Warszawa