12 listopada o godz. 18.00 odbędzie się wernisaż w Rondzie Sztuki w Katowicach. Wystawa oraz panel: Jorn spotyka Deborda i Dubuffeta odbędą się w ramach XVII edycji Festiwalu Ars Cameralis Silesiae Superioris. O godz. 19.00 rozpocznie się panel dyskusyjny z udziałem: Jana Sowy (socjolog, Ha!art, Uniwersytet Jagielloński) – moderacja, Adama Ostolskiego (socjolog, Krytyka Polityczna, Uniwersytet Warszawski), Ewy Majewskiej (filozofka, feministka, inicjatywa Indeks 73), Jarosława Lubiaka (historyk sztuki, kurator, Muzeum Sztuki w Łodzi).
1968 rok stanowił przełomowy moment drugiej połowy wieku, zarówno w sferach: kulturalnej, społecznej, wreszcie politycznej. W różnych częściach świata, często tak odmiennych kontekstem, coś pękło. Niezgoda na zastane, spetryfikowane reguły świata wyzwoliła nowe energie. Rok 1968 znosił stare struktury, ale paradoksalnie był też czasem nowych spotkań, aliansów w imię niszczenia dotychczasowych porządków. W 1957 roku w powstałym Międzynarodowym Ruchu Sytuacjonistów spotkali się ważni uczestnicy 1968 roku – Asgern Jorn i Guy Debord. Asger Jorn (1914-1973) to to pseudonim artystyczny Olufa Jorgensena (1914-1973), artysty pochodzenia duńskiego, inicjatora założenia głośnej grupy COBRA.
Główną część katowickiej wystawy stanowią litografie Asgera Jorna wykonane w Atelier Clot, Bramsen&Georges w Paryżu. Podobne jak Jorn, niszczycielskie względem rytuałów kultury, podejście miał guru sztuki europejskiej lat 40. i 50. – Jean Dubuffet, współpracujący z nim nad dziką, muzyką zjawiskową, która dopełnia wystawę. Last but not least projektu stanowią filmy Guy Deborda – kultowej postaci 68 roku, filozofa, autora jednej z najważniejszych książek XX wieku – Społeczeństwa spektaklu. Debord od początku lat 50. eksperymentował z medium filmu. Był w istocie pionierem dzisiejszego found footage – kolażu filmowego z istniejących sekwencji opatrzonych słownym komentarzem. Filmy polegające na przechwytywaniu znaczeń (fr. detournement), stanowiącym clou filozoficznej aktywności myśliciela, nie były osobną jej dziedziną. Jakikolwiek rozdział pomiędzy sztuką (filmu, tekstu etc.) a życiem nie miał dla niego sensu. (Stanisław Ruksza, fragment tekstu z Ultramaryny nr 11/2008, s. 43)
Rondo Sztuki
Rondo im. Ziętka 1
Katowice