5 marca 2009 roku o godzinie 18.00 w Galerii Sztuki Współczesnej – Bunkier Sztuki w Krakowie odbędzie się wernisaż wystawy Obserwacje i interwencje Leopolda Kesslera.
Austriacki artysta Leopold Kessler testuje możliwości i ograniczenia sfery publicznej półlegalnie interweniując w strukturę miasta. Podważa schematyczne modele zachowań wynikających z organizacji przestrzeni. W tym celu dokonuje subtelnych korekt rzeczywistości – często niedostrzegalnych, mylonych z działaniami porządkowymi albo absurdem życia. Kto to zrobił? To pytanie towarzyszy przypadkowym przechodniom, którzy skonfrontowani są z przesunięciami Kesslera.
Filmowe dokumentacje akcji Kesslera pokazują także twórcze podejście do estetyki miasta, która wyznacza normy piękna i organizuje podziały w przestrzeni. Artysta traktuje ją jak eksperymentalny poligon. Znaki drogowe, skwery, chodniki, uliczne barierki stają się materiałem rzeźbiarskim i otrzymują nowe funkcje.
Kessler często wykorzystuje w swoich pracach głośniki, mikrofony, kamery, zmieniające perspektywę spojrzenia. Na klatce nowohuckiego bloku umieszcza kamerę włączającą się na ruch, która rejestruje wejścia do mieszkania kolejnych grup ludzi (Life of the Others, 2009). W innej akcji rozwija elektryczny kabel z wiedeńskiej akademii do swojego mieszkania, żeby nielegalnie pobierać stamtąd prąd (Diplom, 2004). Kessler poddaje także w wątpliwość granicę pomiędzy publicznym a prywatnym, doprowadzając ją do absurdu. W budce telefonicznej instaluje wewnętrzny zamek, żeby zapewnić jeszcze większą dyskretność (Secured, 2005). Społeczna analiza jest u niego również satyrą ze struktur bezpieczeństwa. Znak policja umieszczony nad komisariatem przerabia na świnkę skarbonkę (2005), świadcząc o tym, że symbol opieki sam nie potrafi ustrzec się przed podobnymi żartami.
Przypadkowi widzowie, którzy mają okazję oglądać uliczne działania Kesslera nie mogą być pewni czy to, co się dzieje na ich oczach to wandalizm, chłopięcy żart, czy zwykłe prace konserwatorskie. Artysta, zazwyczaj ubrany w niebieski płaszcz albo drogową kamizelkę, z walizką w ręce, wygląda jak pracownik służby drogowej albo robotnik montujący urządzenia. Kiedy na paryskiej ulicy światła zapalają się i gasną w chaotycznym rytmie, granica pomiędzy prawdziwym a artystycznym światem staje się nie do rozpoznania (Privatised, 2003).
Wybrane wystawy indywidualne: Interventionen 02-05, Galerie der Stadt Schwaz, Schwaz (2006); transportable works, Gallery Lombard&Freid, Nowy Jork (2005); untitled, Thomas K. Lang Gallery, Webster University, Wiedeń (2004); privatisiert, Galerie Corentin Hamel, Paryż (2003).
Wybrane wystawy grupowe: Expanded Lines, Galerie 5020, Salzburg (2008); Am Sprung. Junge Kunst/Szene Österreich, O.K Centrum für Gegenwartskunst, Linz (2008); The Practice of Everday Life, Galerie Feinkost, Berlin (2008); Fiktion. Narration. Struktur, Artnews Projects, Berlin (2008); Moralische Fantasien – Kunst und Klima, Kunstmuseum Thurgau (2008); The New World, Artnews Projects, Berlin (2008);Piensa, Piensa, Think, Centre d’Art Santa Mònica, Barcelona (2007); Lange nicht gesehen, MUSA, Wiedeń (2007); No, Future, Bloomberg Space, Londyn (2007); passages, passagen, pasáže, Gandy Gallery, Bratislava (2007);
Wystawa potrwa do 19 kwietnia 2009 roku.
Bunkier Sztuki,
Plac Szczepański 3a, Kraków