W dniach od 12 do 14 czerwca 2009 roku potrwa festiwal Ethno Port Poznań, organizowany przez Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. W ramach festiwalu wystąpią: Mari Boine, Iva Bittowa, Transglobal Underground, Taraf De Haidouks, Djivan Gasparyan, Habib Koité i Houria Aïchi.
Houria Aïchi pochodzi z Algierii. Już jako dziecko uczyła się tradycyjnych pieśni i technik śpiewu, które kobiety przekazują sobie z pokolenia na pokolenie. Utwory wykonuje z akompaniamentem tradycyjnych instrumentów; są to bandir /bęben ramowy/ i gasba /flet/.
Iva Bittowa – charyzmatyczna czeska wokalistka i skrzypaczka łączy w niekonwencjonalny sposób dorobek współczesnej muzyki rockowej i awangardowej z melodyką i estetyką słowiańskiego folku. Artysta fenomenalnie bawi się swoim głosem, a jej koncerty to niezwykłe hipnotyzujące spektakle.
Mari Boine mieszka na północy Norwegii, należy do ludu Sámi., w którym ciągle żywa jest rytmiczna forma śpiewu – tzw. joikowanie. Artysta przejęła wiele z tradycji, w której wyrosła, jej twórczość jednak zaciera granice między muzyką świata, folkiem, jazzem czy rockiem. Marie Boine współpracowała z wieloma wybitnymi muzykami; m.in. Janem Garbarkiem, Kari Bremnes i Peterem Gabrielem.
Djivan Gasparyan z Armenii to niekwestionowany mistrz tradycyjnego instrumentu – duduk (instrument dęty drewniany brzmieniem zbliżony do klarnetu czy oboju). Jest laureatem wielu międzynarodowych nagród muzycznych, koncertował m.in. Peterem Gabrielem i stworzył niezapomniana muzykę do filmów: Ostatnie kuszenie Chrystusa oraz Gladiator.
Taraf De Haidouks (kapela zbójców) to pochodzący z Rumunii jeden z najsłynniejszych cygańskich zespołów. Grupa koncertował z m.in. i z Yehudim Menuhinem oraz Kronos Quartet. Zespół zręcznie przeplata gatunki muzyczne: muzykę weselną, ballady skrzypcowe, jazz, muzykę klasyczną i pop.
Habib Koité z Mali jest potomkiem rodu, który ma za sobą 800 lat historii. Wywodzi się w prostej linii od griotów Khassonk, opowiadaczy historii, dzięki którym przetrwała tradycja ustna. Dziś Koité jest znany ze swojego unikalnego stylu gry na gitarze. Jego muzyka łączy tradycję muzyczną Mali oraz bluesa i flamenco. Jego nauczycielem był mistrz muzyki afrokubańskiej, Khalilou Traoré. Koité korzysta z całej gamy rytmów Mali. Artysta jest laureatem wielu nagród, m.in.: Kora Award i afrykańskiej Grammy dla najlepszego artysty z Afryki Zachodniej.
Transglobal Underground – muzyka tej brytyjskiej grupy, określana często jako world fusion bądź etno techno, to żywiołowa mieszanka muzyki orientalnej i afrykańskiej z nowoczesnymi brzmieniami /house, drum’n’bass i techno/. Jeśli Londyn jest miastem globalnym – czytamy w recenzji ich płyty Moonshout – to ta płyta jest ścieżką dźwiękową tego miasta.
Alamut zadebiutował w 2007 roku płytą, na której muzyka world subtelnie miesza się z alternatywnym jazzem i elektroniką. Brzmieniem nawiązywała do etnoakustycznych serii wydawnictwa ECM, TZADIK, czy DOUBLEMOON.
Żywiołak powstał w wyniku spotkania dwóch pasjonatów nurtów muzycznych, określanych jako heavy-folk, biometal, folkmetal czy też hard-folk: Roberta Jaworskiego (ich troLe, Kapela ze Wsi Warszawa) oraz Roberta Wasilewskiego (Open Folk). Ich motywem przewodnim jest demonologia ludowa; świat słowiańskiej mitologii, który przetrwał w folkorze. Żywiołak to muzyka żywiołów, to – wg określeń samych artystów – muzyka psychodelicznej Świtezianki.
Ethno Port Poznań prezentujący niezwykle popularną na całym świecie world music, to nowa propozycja Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Pierwsza edycja imprezy odbyła się w czerwcu 2008 roku. Zaproszenie przyjęli wybitni artyści (m.in. Värttinä, Chemirani’s, Kimmo Pohjonen, Adama Drame czy Oumou Sangare). Na festiwalu zabrzmiała zarówno muzyka czysta i surowa w swej formie, bliska temu, jak brzmiała od pokoleń, jak i ta, która korzysta z bardzo współczesnych i nowoczesnych rozwiązań brzmieniowych czy aranżacyjnych. Wyzwaniem był zarówno rozmach imprezy /trzy dni, dwie sceny, dziesięć koncertów, program warsztatowy/, jak i zmierzenie się z nową przestrzenią /Stare Koryto Warty/.