20 marca 2009 roku o godzinie 19.30 w Filharmonii Kaliskiej (Kościół Garnizonowy) odbędzie się koncert Włodka Pawlika, promujący najnowszą płytę Grand Piano. Dwupłytowy album ukazał się 1 marca 2009 roku.
Włodek Pawlik (ur. 1958) pianista i kompozytor. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie Barbary Hesse – Bukowskiej (1984). Ukończył też Wydział Jazzowy Hochschule für Musik w Hamburgu (1990). W dotychczasowej karierze pianisty – improwizatora nagrał 18 autorskich płyt. Występuje na największych i najbardziej prestiżowych festiwalach jazzowych (m.in. North Sea Jazz Festival, Haga 1998, European Jazz Festival w Atenach 2006) oraz poświęconych muzyce poważnej (m.in. Misterium Stabat Mater na Festiwalu Wratislavia Cantans ‘2003). Jego działalność koncertowa oraz dorobek fonograficzny zyskały uznanie wielu międzynarodowych mediów masowych (gazeta The Age uznała trasę koncertową artysty w Australii za największe wydarzenie muzyczne roku 2002) i czasopism specjalistycznych (amerykański opiniotwórczy magazyn jazzowy Down Beat określił album Turtles z Randy Breckerem mianem wybitny).
Włodek Pawlik jest też czynnym kompozytorem – twórcą muzyki symfonicznej, wokalnej, baletowej, teatralnej i filmowej. W swoim dorobku ma m. in. albumy Turtles (1995), Standards live (1997 – płyta roku Jazzi Magazine), Sonety Szekspira (2004), Misterium Stabat Mater (2005 – nagroda Fryderyk w kategorii Muzyka Poważna), Anhelli (2006 – nagroda TVP Kultura w kategorii Jazz-rock). Magazyn Who is Who at North Sea Jazz Festival 1998 określił go mianem Vladimir Horovitz of jazz. Jest kompozytorem muzyki do filmów, jak m.in. Wrony, Pora Umierać Doroty Kędzierzawskiej czy Nightwatching Petera Greenawaya. Obecnie tworzy muzykę do filmu Within the Whirlwind w reżyserii Marleen Gorris (zdobywczyni Oscara za film Antonia’s Line w 1996). Włodek Pawlik w ubiegłym roku uzyskał doktorat na macierzystej uczelni – Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie gdzie wykłada improwizację muzyczną.
Fortepianowe impresje utrwalone podczas dwóch nocnych sesji są projekcją spontanicznych reakcji zachodzących w czasie improwizowania. To jedyny i niepowtarzalny dialog z instrumentem, którego jestem od dzieciństwa wielkim admiratorem. …Noc jest porą uwalniającą moje myśli od nerwowych konwulsji dnia codziennego – jest wyciszeniem, kontemplacją, przebudzeniem marzeń… ucieczką od wodospadów pustosłowia… Fortepian jest dla mnie najbliższym medium, dającym irracjonalne poczucie, jakbym obcował z oddanym przyjacielem, rozumiejącym i wyrażającym estetyczne pragnienia w chwili, gdy jego czarno-białe klawisze i stalowe struny gotowe są na kontakt z palcami. Właśnie wtedy, w subtelnym połączeniu ludzkiego dotyku z materią stworzoną do wydobywania dźwięków następuje akt prokreacji, z którego rodzi się fenomen Muzyki. Włodek Pawlik