26 marca 2009 roku o godzinie18.30 w Royal College of Art w Londynie (Lecture Theatre 1) odbędzie się druga odsłona projektu Reel Geographies – pokaz Obraz kontrolowany, przygotowany przez kuratorki: Annę Borejczuk, Karolinę Harazim, Aleksandrę Jach oraz Agnieszkę Kilian.
Projekt Reel Geographies zainicjowany został przez studia kuratorskie na Royal College of Art i Uniwersytecie Jagiellońskim. Efektem współpracy są dwie powiązane ze sobą projekcje filmowe. Pierwsza z nich, We are technology: Tapes from 60s and 70s była kuratorowana przez studentów RCA i pokazana w Krakowie w listopadzie 2008.
Podłożem historycznym pokazu Obraz kontrolowany – są lata 70. i 80. w Polsce oraz zagadnienie kontroli przekazu. Dostęp do narzędzi komunikacyjnych gwarantuje władzę nad kodowaniem rzeczywistości – kamera jest narzędziem nadającym sens. Telewizja ustala granice tego, co re-prezentowane a jednocześnie funkcjonuje w przestrzeni prywatnej jako maszyneria.
Filmowe prace artystyczne, rejestracje prywatne, dokumentalne oraz materiały operacyjne organów bezpieczeństwa tworzą pokaz podzielony na część pierwszą, dotyczącą narzędzia – kamery i część drugą odnoszącą się do medium – odbiornika TV. Narracja nie jest chronologiczna i eksponuje przenikanie się w latach 70. i 80. różnych strategii przejmowania władzy nad obrazem i informacją.
Część materiałów jest prezentowana po raz pierwszy. Organizatorami projektu są: Uniwersytet Jagielloński, Polska; Royal College of Art, Wielka Brytania, współorganizatorem: Fundacja na Rzecz Rozwoju i Promocji Sztuki Współczesnej Pauza, Polska.
Program pokazu:
CZĘŚĆ PIERWSZA
1. Historyczny zakup kamery, 1984, Hiszpania, czas trwania: 4’20”.
2. Romuald Kutera, Leszek Mrożek, Przekazywanie kamery, 1974, czas trwania: 4’47”.
3. Piotr Bikont, Leszek Dziumowicz, fragment filmu Ballada o strajku, 1988, Gdańsk, czas trwania: 9’22”, całość 90′.
4. Autor: nieznany, Materiały z Nowej Huty, Kraków, czas trwania: 1’10”.
5. Materiały operacyjne KWMO (Komenda Wojewódzkiej Milicji Obywatelskiej), Wymiana waluty pod Pewexem, Kraków, 29.03.1983, czas trwania: 11’03”.
6. Jadwiga Singer, Szyba, między 1977-79, czas trwania: 3’12”.
CZĘŚĆ DRUGA
1. Ireneusz Haczewski, Budowa nadajnika, czas trwania: 6’49”.
2. Igor Krenz, TV S, czas trwania: 3’28”.
3. Zdzisław Sosnowski, Satisfaction, 1980, czas trwania: 10’05”.
4. Zdzisław Sosnowski, Bagaż, 1981, czas trwania: 10’10”.
5. Ewa Partum, Drawing TV, 1976, czas trwania: 5’53”.