28 kwietnia 2009 roku rusza w warszawskim kinie Muranów szósta edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie Motywy. Widzowie po raz kolejny będą mogli poznać filmy o tematyce żydowskiej zrealizowane na całym świecie w ostatnich trzech latach. Na ekranach sal Zbyszek i Gerard wyświetlone zostaną produkcje fabularne, dokumentalne jak i eksperymentalne nadesłane min. z takich krajów jak: Izrael, USA, Chorwacja, Słowacja, Niemcy, Wielka Brytania, Maroko czy Peru. O Statuetkę Nagrody Warszawskiego Feniksa walczyć będzie też kilka polskich tytułów.
Specjalnym blokiem filmowym będą natomiast produkcje animowane nadesłane przez studentów izraelskich szkół filmowych. Tradycją Festiwalu jest też co roczna retrospektywa twórczości wybitnego twórcy filmowego żydowskiego pochodzenia, którego działalność artystyczna w znaczącym stopniu przyczyniła się do rozwoju światowej kinematografii. W poprzednich latach organizatorzy prezentowali filmy takich twórców jak: Sidney Lumet, Claude Lelouch, Artur Brauner czy Janusz Morgenstern.
W roku 2009 Gościem Honorowym Festiwalu Żydowskie Motywy będzie Adam Holender. Ten uznany dziś na całym świecie operator urodził się w 1937 roku w Krakowie. Dzieciństwo spędził na Syberii, skąd powrócił dopiero w 1947 roku. W czasach młodzieńczych studiował architekturę oraz na wydziale operatorskim PWSFIT w Łodzi. Jeszcze w Polsce zdobywał szlify operatorskie współpracując jako asystent i operator przy takich filmach jak: Bitwa o Kozi Dwór Wadima Berestowskiego, Wiano Jana Łomnickiego, Wizyta u Królów Jana Rybkowskiego. Asystował też przy realizacji zdjęć do ośmiu odcinków kultowego już dziś serialu Czterej Pancerni i Pies.
W 1966 opuścił Polskę by poprzez Kanadę wyemigrować na stałe do USA. Dość szybko został zauważony jako zdolny realizator zdjęć do filmów dokumentalnych i reklamowych. W 1969 roku rozpoczął współpracę z Johnem Schlesingerem przy zdjęciach do filmu Nocny Kowboj z Dustninem Hoffmanem i Jonem Voightem w głównych rolach. Schlesinger i Holender stworzyli przejmujący obraz Ameryki przełomu lat 60. i 70. ubiegłego wieku ukazując ją poprzez pryzmat nędzy, demoralizacji (w tym narkotyków i męskiej prostytucji). Dzięki wyśmienitym zdjęciom i grze aktorów film ten uznawany jest dziś za jeden z najlepszych filmów amerykańskich tamtego okresu.
Przełom lat 60. i 70. był dla Adam Holendra najbardziej ciekawym okresem. W tak ważnym czasie dla amerykańskiego filmu ujęcia jego kamery były na równi rozpoznawalne – wchodząc do kanonu światowej kinematografii – co zdjęcia zrealizowane przez Vilmosa Zsigmunda, Laszlo Kovacsa czy Johna A. Alonzo. Holender stał się pionierem Polskiej Szkoły Operatorskiej w USA, niejako przecierając szlak takim kamerzystom jak chociażby Witold Sobociński, Janusz Kamiński, Andrzej Sekuła czy Sławomir Idziak. W latach 70. i 80. realizował zdjęcia do szeregu filmów reprezentujących różne gatunki – od kryminałów po musicale i komedie (m.in. zdjęcia do takich filmów jak Uwiedzenie Joe Tynana (1979), The Idolmaker (1980), Zabić Księdza (1988)). Ten ostatni film będący zapisem zbrodni na księdzu Jerzym Popiełuszce wyreżyserowała Agnieszka Holland, a główne role zagrali Christopheri Lambert, Ed Harris, Tim Roth i Wojciech Pszoniak.
W 1994 roku zrealizował On zdjęcia do filmu Fresh w reżyserii Boaz Yanina, film zosta; nominowany do Głównej Nagrody na Festiwalu Sundance. Tematyka dzieła nawiązuje do wizji świata przedstawionej chociażby w takich filmach jak Nocny Kowboj czy Narkomani, tym razem jednak ukazanej z perspektywy 12-letniego chłopca. Hollender zrealizował też zdjęcia do kolejnego filmu Yakina Jublilerka (1998). Ukazywał on życie młodej kobiety która po wyjściu za mąż za ortodoksyjnego Żyda zmaga się z nakazami i zakazami tradycji żydowskiej. Obok urokliwych zdjęć Holendra na uwagę w tym filmie zasłużyła Renne Zellweger w roli Sonii Horowitz.
W międzyczasie Holender stworzył jedną ze swoich najważniejszych prac realizując zdjęcia do znanych również i polskim koneserom wybitnych filmów Dym i Brooklyn Boogie w reżyserii Paula Austera i Wayne Wanga. Filmy te prezentowane i nagradzane na większości istotnych festiwali na świecie są opowieściami o zwykłych ludziach żyjących na nowojorskim Brookynie. Zdjęcia Holendra i dialogi napisane przez Austera stworzyły jedne z najważniejszych filmów lat 90.
W nowym stuleciu Adam Holender zrealizował zdjęcia do przynajmniej trzech filmów. Ostatnim jest nakręcony w 2005 roku Życie Carlita. Początek w reżyserii M.S. Bregmana będący opowieścią o młodzieńczych latach słynnego gangstera Carlito Brigante. W roku 2000 Adam Holender był autorem zdjęć do popularnego w Stanach Zjednoczonych serialu telewizyjnego Falcone.
Adam Holender przez lata swojej pracy stworzył zdjęcia do wielu nietuzinkowych filmów. Starał się zawsze dobierać propozycje filmowe tak by móc portretować losy ludzi zbuntowanych, niechcących pogodzić się z otaczającą ich rzeczywistością. Adam Holender z łatwością porusza się jednak ze swoją kamerą w każdej konwencji filmowej. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych PLUS CAMERIMAGE uhonorował Adam Holendra w 2007 roku Nagrodą dla Polskiego Operatora za Szczególny Wkład w Sztukę Filmową.
W ramach retrospektywy Jego twórczości fani dobrego filmu zobaczyć będą mogli następujące produkcje:
Nocny Kowboj – reż. John Schlesinger, prod. USA, rok 1969
Narkomani – reż. Jerry Schatzberg, prod. USA, rok 1971
Bezbronne Nagietki – reż. Paul Newman, prod. USA, 1972
Dym – reż . Paul Auster i Wayne Wang, prod. Japonia/Niemcy/USA, 1995
Brooklyn Boogie– reż . Paul Auster i Wayne Wang, prod. USA, 1995
Jubilerka reż. Boaz Yanin, prod. Wielka Brytania/USA, 1998
Festiwal zakończy 3 maja się Uroczystą Galą i rozdaniem Nagród Warszawskiego Feniksa. Wszystkie pokazy odbędą się w warszawskim Kinie Muranów. Wstęp na wszystkie projekcje WOLNY
Organizatorami Festiwalu są: Stowarzyszenie Żydowskie Motywy, Gutek Film i Media Kontakt