Od 9 do 30 czerwca 2009 roku w Galerii Piekary w Poznaniu potrwa wystawa Zdzisława Sosnowskiego Goalkeeper Forever. Tytuł wystawy jest nawiązaniem do powstającego od 1974 roku cyklu prac artysty p.t. Goalkeeper. Składający się z filmu oraz serii fotografii cykl pokazywany był w 1977 na Biennale w Paryżu. Sosnowski porusza w nim problem medialnej popularności gwiazd (w tym wypadku gwiazdy futbolu – artysta był w młodości bramkarzem w klubie sportowym Calisia Kalisz), świadomie kreując własny mit i wizerunek medialny.
Na wystawie w Galerii Piekary pokazany zostanie film Goalkeeper (1975/1977) oraz fotografie z tego cyklu, a także będący niejako jego kontynuacją cykl fotografii oraz film Robokeeper z 2009 roku – najnowsza realizacja Zbigniewa Sosnowskiego. Wystawa ilustruje konsekwentną postawę twórczą artysty. W eksponowanych na wystawie Goalkeeper Forever w Galerii Piekary pracach z 2009 roku Sosnowski sięga po nowe techniki (wielkoformatowe prace Robokeeper wykonane są z użyciem technik komputerowych), wciąż jednak rozwija w nich problematykę autokreacji, autorefleksji i tautologii, poruszaną przez artystę już w latach siedemdziesiątych.
Zdzisław Sosnowski (ur. w 1947 r.) ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Od 1982 r. mieszka i pracuje w Paryżu. Zajmuje się eksperymentalnym filmem i fotografią, sztuką performance oraz audio art. Łączy kreację z działalnością animatora środowiska artystycznego i teoretyka. W latach 70. XX w. był jedną z najaktywniejszych postaci ruchu neoawangardowego, którego działalność sytuuje się na granicy sztuki pojęciowej i postkonceptualnej. Współtworzył grupę artystyczną Galeria Sztuki Aktualnej we Wrocławiu oraz współpracował z galerią Permafo. Po przeprowadzce do Warszawy, razem z Jackiem Drabikiem i Januszem Haką, kierował Galerią Współczesną. Współorganizował wówczas słynną wystawę Aspekty nowoczesnej sztuki polskiej (1975). W kolejnych latach prowadził Galerię Studio, gdzie prezentował prace m.in. Sol Le Witta i Mario Merza.
Dzieła Zdzisława Sosnowskiego z pierwszej połowy lat 70. są efektem badania mediów (fotografii i filmu) i ujawniają zainteresowanie artysty semiotyką obrazu. Charakterystyczne jest podważenie wartości dzieła, wynikających z indywidualnej pracy artysty nad nim: odautoryzacji, unikatowości i ładunku egzystencjalnego. Na uwagę zasługują dokumentacje potocznych, banalnych doświadczeń zarejestrowanych w seriach fotografii: Ziemniaki (1971), Okulary (1971), Uśmiechy (1972), Mała/wielka zmiana (1971); oraz w filmach: Proste czynności (1971/1972), Jedzenie (1973). Zrealizowany w podobnej konwencji film Czyszczenie ryb (1970) epatuje ponadto estetyką niepokojącego, a zarazem pożądanego obrzydzenia.
Jako jeden z pierwszych artystów wykorzystywał język kultury popularnej i świadomie kreował własny mit i wizerunek medialny. Najwybitniejszym przykładem tej praktyki jest cykl fotografii realizowanych od 1974 r. oraz film Goalkeeper. Wcielając się w rolę idola sportu i bożyszcza kobiet, operował obrazami zaczerpniętymi z ikonosfery popkultury. Świadomie porzucił zainteresowania dociekaniami analitycznymi i skoncentrował się na problematyce kulturowo-społecznej. Goalkeeper pozostaje jednym z najważniejszych dzieł – dokumentów sztuki postkonceptualnej. Współczesne prace wielkoformatowe Robokeeper (2009), wykonane z wykorzystaniem technik komputerowych, są ludycznym rozwinięciem problematyki autokreacji, autorefleksji i tautologii.
Wystawie towarzyszy wydana przez Galerię Piekary publikacja – autorska książka Zdzisława Sosnowskiego, pod tytułem Goalkeeper Forever.
Galeria Piekary
9 – 30 czerwca 2009
wernisaż 9 czerwca, o godz. 19:00