3 lipca 2009 roku o godzinie 18.oo w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim odbędzie się wwernisaż wystawy przygotowanej w ramach 17. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej EXCLUSIVE.
Na wystawie prezentowanych jest kilkadziesiąt prac z ponad 200 nadesłanych przez 128 artystów z całego świata, głównie z Europy, ale także z USA, Australii, Korei Płd. i Japonii, zakwalifikowanych przez Międzynarodowe jury w składzie: Karl Fritsch (Niemcy), Ted Noten (Holandia) oraz z Polski: Jacek Byczewski i Sławomir Fijałkowski.
EXCLUSIVE – temat tegorocznego konkursu odwołuje się w sposób bezpośredni do pojęcia wartości, otwierając przestrzeń do wielopoziomowych, autorskich interpretacji tego zjawiska. Sam termin budzić może zarówno skojarzenia pejoratywne, skłaniać do rzeczowych analiz, jak i postmarketingowych, krytycznych demaskacji kodu, przy pomocy, którego próbują nami manipulować specjaliści od kreowania mitu (S. Fijałkowski). Uczestnicy Konkursu używając konwencji sztuki biżuterii odpowiadali na pytanie o wartość współczesnej sztuki złotniczej i mierniki tej wartości w obecnych czasach, gdy często istotniejsze znaczenie niż sam produkt ma jego marka, interpretowana jako spektakularny atrybut przynależności do współczesnego establishmentu.
Pomimo różnic geograficznych, kulturowych i światopoglądowych uczestników, wśród udzielonych przez nich odpowiedzi na temat Exclusive można było zauważyć zbliżone tropy myślowe i podobne skojarzenia. Powtarzającym się materiałem w wielu pracach był chleb – wciąż niezbędny, ale niestety często ekskluzywny towar współczesnego świata, podobne miejsce zyskała coraz bardziej ekskluzywna i również obecna w konkursowych pracach woda.
Zaznaczyło się też mniej globalne i ekologiczne, za to bardziej tradycyjne podejście do kwestii ekskluzywności – zgłoszonych zostało kilkanaście prac, w których użyto diamentów lub prawie diamentów oraz takich, których formy przypominały swoim kształtem diamentowe szlify, czym potwierdzono, że mimo widocznego spowszechnienia brylantów i ich masowego użycia przy produkcji zaręczynowych pierścionków pozostają one wciąż synonimem ekskluzywności.
Jak to się często dzieje podczas legnickich konkursów pojawiły się też subtelne i filozoficzne prace, które wskazywały na podmiot, a nie przedmiot ekskluzywności oraz wiele zabawnych i dowcipnych odwołań do produktów kultury masowej i wartości współczesnego świata, a przede wszystkim człowieka żyjącego w przestrzeni opanowanej przez medialny świat reklamy, dającej konsumentowi niezachwiane złudzenie ekskluzywności.
Wśród nadesłanych prac znalazły się więc zarówno te mocno krytyczne, jak i traktujące temat z przysłowiowym przymrużeniem oka, nie zabrakło też mocnych refleksji i wstrząsających konkluzji.