Gościem Międzynarodowego Festiwalu Filmowego ERA NOWE HORYZONTY we Wrocławiu, który odbędzie się w dniach 23 lipca – 2 sierpnia 2009 będzie Peter Greenaway – jeden z najważniejszych, współczesnych reżyserów filmowych.
Reżyser będzie obecny na polskiej premierze swojego najnowszego filmu Rembrandt: oskarżam…!, który zostanie zaprezentowany w Międzynarodowym Konkursie FILMY O SZTUCE. Na festiwalu odbędzie się również pokaz specjalny z udziałem gościa jego poprzedniego, kręconego we Wrocławiu filmu Nightwatching.
Oba filmy ukazują Straż nocną – najsłynniejszy, powstały w 1642 roku obraz Rembrandta z wielu stron, dostarczając zarówno estetycznej, jak i intelektualnej przyjemności, tłumacząc zawiłą symbolikę i stawiając śmiałe tezy o prawdziwym temacie płótna. Rembrandt: oskarżam…!, dokumentalny esej w formie zagadki kryminalnej, pogłębia analizę obrazu Rembrandta, łącząc ją dodatkowo z oskarżeniem współczesnej kultury o wizualny analfabetyzm.
Greenaway, od kilku lat głoszący obrazoburcze teorie na temat śmierci kina, w czasie festiwalu (27 lipca) zaprezentuje multimedialny, autorski wykład o związkach malarstwa i kina zatytułowany Wizualna poczytalność – kino i malarstwo. W wykładzie Peter Greenaway oprócz Straży nocnej Rembrandta, interpretuje kanoniczne dzieła nowożytnego i nowoczesnego malarstwa: od Ostatniej Wieczerzy Leonarda Da Vinci, przez Las Meninas Velasqueza, po Guernikę Picassa, Nenufary Moneta, aż po abstrakcyjny ekspresjonizm Pollocka, które zestawia zarówno z fragmentami własnych filmów, jak i przykładami zaczerpniętymi z historii kina i telewizji ostatnich kilkudziesięciu lat.
Greenaway konstatuje, że istniejące od ponad 5000 lat malarstwo europejskie i mająca zaledwie 113 lat kinematografia – to dwie dziedziny sztuki, które stworzyły słownictwo i gramatykę naszego języka wizualnego. Języka, którego znajomość jest kluczowa, aby sprawnie poruszać się w historycznej i współczesnej cywilizacji obrazkowej, bo to, że mamy oczy, nie oznacza, że rozumiemy, to co widzimy. Aby zanurzyć się pod powierzchnię, zakodowanych na powierzchni płótna lub ekranu, treści, trzeba zestawić oba te media, co w sposób finezyjny i nieortodoksyjny czyni Peter Greenaway podczas swoich wykładów.
Peter Greenaway (ur. 1942) – malarz z wykształcenia, rozpoczął swoją karierę od eksperymentalnych, konceptualnych filmów w latach 70.; sławę przyniosły mu historyczne i kulinarne rekonstrukcje z lat 80. w rodzaju Kontrakt rysownika czy Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek. Potem kontrowersyjnie interpretował wielką literaturę Europy i Japonii w pochodzących z lat 90. Księgach Prospera czy The Pillow Book. Do najbardziej znanych filmów Greenawaya należą Wyliczankę, Brzuch architekta oraz Zet i dwa zera. Filmy Greenawaya wyróżniają się przepychem wizualnym, odrealnieniem i swoistą teatralnością obrazu. Z licznymi cytatami kulturowymi oraz eksperymentalnym łączeniem stylów uznane są za spełnienie filmowego postmodernizmu. W ostatnich latach Greenaway zafascynowany nowymi mediami, tworzy wideo-instalacje, krótkie filmy eksperymentalne, reżyseruje spektakle teatralne i operowe, jest też VJem.
Plan pokazów i pobytu Petera Greenawaya na festiwalu:
26 lipca, godz. 16.15, kino Helios 7, Nightwatching pokaz filmu z udziałem reżysera
26 lipca godz. 19.15, kino Helios sala nr. 9, Rembrandt: oskarżam…! premiera filmu z udziałem reżysera
27 lipca godz. 10.15, kino Helios sala nr 9, wykład Petera Greenawaya: Wizualna poczytalność – kino i malarstwo
27 lipca godz. 13.15, kino Helios sala nr. 9, Rembrandt: oskarżam! pokaz filmu z udziałem reżysera