W dniach od 1 do 10 sierpnia 2009 roku w Gdańsku odbędzie się XIII Festiwal Szekspirowski. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że tegoroczny Festiwal nie porzucając znamienitej tradycji 12 lat międzynarodowego święta Szekspira w Gdańsku, podąża z duchem nowoczesnych, multimedialnych trendów we współczesnej kulturze. Wyrazem głębokiego zainteresowania wielopłaszczyznowym podejściem do Szekspira i teatru będą dwa pionierskie działania: Międzynarodowa konferencja poświęcona zjawisku przenikania się sztuk multimedialnych i teatru: Blending Media. Art in the theatre/ theatre in the arts.
Festiwal Szekspirowski jest międzynarodową imprezą teatralną organizowaną co roku w pierwszym tygodniu sierpnia na terenie całego Trójmiasta. Na festiwalowych scenach zaprezentowało się do tej pory ponad 70 zespołów teatralnych z 30 krajów. Celem festiwalu jest nie tylko prezentacja i popularyzacja dorobku wielkiego brytyjskiego dramaturga, ale również zainteresowanie szerokiej publiczności a szczególnie młodzieży, sztuką teatralną w jej różnorodnych formach.
Przedstawieniom towarzyszą spotkania z reżyserami, aktorami, dramaturgami, oraz bogaty program edukacyjny pod nazwą Letnia Akademia Szekspirowska (warsztaty teatralne i artystyczne, wykłady, wystawy, seminaria). Tegoroczna edycja festiwalu to także okazja do wymiany doświadczeń i rozwoju profesjonalnej wiedzy dotyczącej nowych trendów w teatrze współczesnym wśród artystów, teoretyków i praktyków teatru z różnych krajów.
Wydarzeniem najbliższej edycji Festiwalu będzie spektakl legendarnej amerykańskiej The Wooster Group pod kierunkiem Elizabeth LeCompte. Grupa zaprezentuje Hamleta, który, wykorzystując możliwości współczesnych mediów, przywołuje klasyczny brodwayowski spektakl z 1964 r. w reżyserii Johna Gielguda.
Po raz kolejny na Festiwalu będzie można zobaczyć jednego z najważniejszych twórców w historii XX wiecznego teatru, Petera Brooka. W tym roku publiczność obejrzy Warum, Warum – sceniczną refleksję rozbrzmiewającą słowami Meyerholda, Craiga, Dullina, Artauda
i oczywiście Szekspira.
Bremer Shakespeare Company przybędzie z Kupcem weneckim opowieścią o ludziach uwikłanych w grę władzy i przemocy w otoczeniu multimedialnych projekcji oraz efektownej choreografii. Inne spojrzenie na Kupca pokaże Grupa Propeller z brytyjskiego The Watermill Theatre. Tu Wenecja dzięki zaskakującej scenografii stanie się męskim więzieniem, w którym między osadzonymi odbywa się pełna przemocy tragedia. Propelersi, jak z uzasadnioną dumą mówią o nich Brytyjczycy, przedstawią również Sen nocy letniej w przezabawnej interpretacji na opak – od scenografii począwszy a na płci postaci skończywszy, co wszak nie wyczerpuje repertuaru niespodzianek, jakie nam szykują.
Ryszard III, koprodukcja Węgierskiego Teatru w Cluj z Rumunii i Gyulai Várshínház z Węgier, to Szekspirowska refleksja nad mechanizmami władzy ubrana w surrealistyczną szatę. Postaci bawią się nowoczesną elektroniką poruszając się w upiornej przestrzeni przypominającej gabinet figur woskowych, pełnej ludzkich głów i dziwadeł.
Gdański Teatr Szekspirowski, Fundacja Theatrum Gedanense