W dniach od 17 lipca do 22 sierpnia 2009 roku w Galerii Design – Biuro Wystaw Artystycznych Wrocław odbywać się będzie wystawa Jakuba Szczęsnego Na kolana, tchórze! Instalacja do projekcji filmu Guya Maddina Tchórze przyklękają (Cowards Bend The Knees, 2003). Wystawa jest jednym z wydarzeń towarzyszących 9. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty. W tym roku we Wrocławiu odbywa się między innymi retrospektywa twórczości Guya Maddina.
Jak piszą o projekcie Szczęsnego kuratorzy wystawy, Katarzyna Roj i Kuba Mikurda:
Tchórze przyklękają (2003) Guya Maddina to film do podglądania. W pojedynkę, w ukryciu, przez dziurkę od klucza, przez weneckie lustro. Reżyser w Kinie wykolejonym potwierdza, że stworzył autobiograficzny film, który prowokuje widza do zajęcia pozycji wojerysty, proponując mu trochę pornografii, jakieś wstydliwe historie, dowody mojego tchórzostwa itd. (…) Słowo ‘tchórze’ w tytule dodało mi odwagi.
W Tchórzach Maddin przechodzi na drugą, ciemną stronę lustra – bywa, że całkiem dosłownie. Salon fryzjerski (matka!) i lodowisko (ojciec!), dwa miejsca, w których dorastał, stają się – odpowiednio – domem schadzek i kliniką aborcyjną oraz miejscem ponurej zbrodni. Nie sposób odróżnić, co jest biografią, a co biografią alternatywną. Część rzeczy faktycznie się zdarzyła, podczas gdy inne to zupełne przeciwieństwo. Trochę jak z kubizmem – jednocześnie widać coś z przodu, z boku, z tyłu.
Propozycja Szczęsnego to dziesięć tajemniczych kabin (tyle ile części filmu). Ich forma to wypadkowa artystycznych skojarzeń: konfesjonału, szafy, prowizorycznego dziecięcego domku pod stołem w salonie, fryzjerskiego tapicerowanego fotela, etc. Szczęsny wciąga widza w zmysłowe, podejrzane wnętrza, narzucając jednocześnie fragmentaryczny ogląd filmu. Z jednej strony – perwersyjna przyjemność podglądania, związane z nim napięcie, z drugiej – bezpieczne, przytulne kryjówki. Niepozorne konstrukcje, które skrywają rozrzutne i wyzywające wnętrza. Zapraszamy za próg.
Jakub Szczęsny: unikając niekończącej się dyskusji na temat określenia granicy między pojęciem sztuki i architektury woli używać w odniesieniu do siebie określenia synchronizator zasłyszanego na płycie grupy AIR. Od 2001 roku współtworzy grupę Centrala projektując budynki, plany urbanistyczne, wnętrza, wystawy oraz instalacje przestrzenne. Ponadto okazjonalnie uczy w IAAC w Barcelonie, kurator wystawy dotyczących przyszłości Warszawy i rysuje komiksy. Interesują go animowane obiekty mechaniczne i temat mistyfikacji w sztuce.
Wybrane realizacje:
-instalacja Współzależność w ramach wystawy Na Okrągło w Hali Stulecia we Wrocławiu (czerwiec 2009)
-projektant wystaw 1, 2, 3 Awangarda w Warszawie i Bilbao (2006/ 2007)
-współautor instalacji Pchechong / Sensorama w Jaffie, wraz z grupą Eifo Dana (czerwiec 2009)
-instalacja świetlna Synchronizacja pod Trasą Łazienkowską w Warszawie (2008)
-wystawa na temat Muzeum Historii Żydów Polskich w Beth Hatefutsot w Tel Avivie (2008)
-współredaktor trylogii W for Warsaw wraz z Sebastianem Cichockim i Krzysztofem Nawratkiem (2008)
-projektant dmuchanego pawilonu tymczasowego RED BULL ROOM (2009)
-współautor projektu nowego Instytutu Cervantesa w Warszawie (2008)
-kurator wystawy Synchronicity w warszawskiej galerii IQ (2008)