Od 5 września do10 października 2009 roku w Galerii Szkła i Ceramiki BWA we Wrocławiu potrwa wystawa: Hyper Hybrids holenderskiego artysty: Basa van beeka. Wernisaż wystawy odbędzie się 4 września 2009 roku o godz. 18.00.
Wystawa Hyper Hybrids prezentowana w Galerii Szkła i Ceramiki BWA we Wrocławiu stanowi pierwszą w Polsce retrospektywę projektów powstałych w ciągu ostatnich 10 lat. Wystawę konstruują dwa wielkie projekty Prequels iRoyal Rip-Offs. Pierwszy z nich prezentuje 6 różnych wariacji na temat 10 istniejących wazonów, składających się ze znanych i uprzednio unikatowych obiektów oraz fragmentów zamienionych, zmutowanych. Powstające w ten sposób ceramiczne twory przywołują na myśl istniejące formy, stanowiąc jednocześnie współczesne mutanty, których działanie estetyczne wzmocnione jest użyciem ostrych kolorów, bądź graficznych komiksowych dekoracji Royal Rip-Offs – to tania reprodukcja prac mniej lub bardziej znanych designerów. Proces polega na transformacji, od rozczłonkowywania istniejących obiektów do kopiowania znanych projektów. Uwidacznia trudną sytuację designu, schizofrenicznie poruszającego się od unikatu do masowej produkcji, od szczególnego do pospolitego, od wyjątkowego do banalnego. Bas van Beek wykorzystuje tu projekty takich autorów jak Hella Jongerius, Jan van der Vaart, czy Bernard Heesen.
Na wystawie zaprezentowane zostaną również jego autorskie prace powstające dla Pols Potten, czy Cor Unum. Hyper Hybrids pokazuje szerokie spectrum działalności Basa van Beeka, od prześmiewcy i krytyka, po dizajnera, autora konkretnych obiektów użytkowych. Prezentacja skierowana jest do wszystkich, którzy zmęczeni są dominacją wielkich nazwisk w świecie designu, promującym kolejne produkty, których ceny konkurować mogą z dziełami sztuki współczesnej, gwiazdami product designu zamieniającymi się w międzynarodowych celebrytów przemieszczających się pomiędzy kolejnymi targami designu. Projekt Hyper Hybrids zmusza również do refleksji nad brakiem impulsu intelektualnego w przemysłowej produkcji i rosnącym konsumpcjonizmem, w którym najistotniejszą rolę błędnie odgrywają pojęcia unikalności, elitarności, wyjątkowości.
Bas van Beek – l‘enfant terrible holenderskiego designu, jego zagorzały krytyk i demaskator. Istniejącą obecnie sytuację w zakresie holenderskiego projektowania i produkcji przemysłowej określa mianem cyrku i małej burżuazyjnej farsy. Jego kolejne projekty artystyczne porównać można do coverów muzycznych, bawi się istniejącymi obiektami i udowadnia, że funkcjonujące procesy technologiczne mogą służyć do generowania nowych form dewaluujących znaczenie limitowanych edycji. Bas van Beek udowadnia jednocześnie, że pojęcie ready made, funkcjonujące od lat w sztuce współczesnej można również interpretować w zakresie designu i architektury.
Od 5 września do10 października 2009 roku
wernisaż: 04 września 2009 roku o godz. 18.00
Szkło i Ceramika BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 | 50-028 Wrocław