16 listopada 2009 roku o godzinie 18.00 w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie odbędzie się otwarcie projektu Mirosława Filonika Róża. Zamierzeniem projektu jest przełożenie na elementy świetlne motywu dekoracyjnego w kształcie róży, który jest fragmentem starego wzoru wyszytego na płótnie haftem krzyżykowym. Motyw róży pochodzi z tkaniny wyhaftowanej przez babkę artysty, służącej do zakrywania prawosławnych ikon.
Do wykonania pracy użyto lamp jarzeniowych rozpiętych na stalowych linkach w horyzontalnej płaszczyźnie ok. 2, 5 m nad poziomem dziedzińca. W ten sposób powstała monumentalna, unikatowa instalacja wpisująca się w wewnętrzną przestrzeń barokowej architektury Zamku Ujazdowskiego. Z perspektywy lotu ptaka na dziedzińcu widoczna jest olbrzymia, świetlista forma kwiatu róży, jarzącego się purpurowym i błękitnym światłem. Z poziomu dziedzińca świetlista struktura stworzy niecodzienną sytuację dla widzów odwiedzających Zamek Ujazdowski, dając im szansę nowego rozpoznania architektury. Nigdy wcześniej architektura zamku nie została tak mocno podkreślona, a jednocześnie zanegowana. Świetlisty kwadrat, chociaż mocno osadzony w konkretnym miejscu, zachowa jednak swoją autonomię, jako manifestacja duchowego symbolu. Światło jest sugestywnym komunikatem, szczególnie ważnym w różnych odmianach wschodnich filozofii, które Mirosław Filonik zgłębia od lat i poddaje swoistej syntezie.
Mirosław Filonik, urodzony w 1958 w Białymstoku, mieszka i pracuje w Warszawie. Studia w latach 1980 -1985 na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie. W 1985 roku razem z Mirosławem Bałką i Markiem Kijewskim założył grupę Neue Bieriemiennost. Od końca lat 80. zasadniczym tworzywem prac Filonika jest światło. W swoich instalacjach używa świetlówek eksponowanych wraz z całym oprzyrządowaniem (transformatory, okablowanie, przełączniki, systemy podwieszeń). Jego realizacje powstające w latach 90. cechuje minimalizacja środków, kreślenie światłem uproszczonych form geometrycznych lub znaków, jak przecięcie dwóch odcinków tworzące znak X na oknach Galerii Zachęta w Warszawie w 1993. Instalacje projektowane z myślą o konkretnych wnętrzach lub otwartych przestrzeniach powstają w dialogu z zastanym miejscem, często wydobywając niedostrzegane wcześniej cechy danej przestrzeni jak w przypadku Daylight prezentowanego w 1992 w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie lub Daylight System w Galerii Białej w Lublinie z 1997.
W latach 90. Filonik zrealizował szereg instalacji w otwartych przestrzeniach, prac, które często wpisywały się w zewnętrzną architekturę budynków, m.in. na oknach Hotelu Sztuki w Łodzi (1990), na 24 oknach spichrza na Wyspie Spichrzów w Gdańsku (1994), na fasadzie budynku Uniwersytetu w Białymstoku (1995), na fasadzie Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni w Warszawie (1996), na wieżach Zamku Ujazdowskiego w Warszawie (1997), na fasadzie Pałacu Branickich mieszczącym Galerię Arsenał w Białymstoku (2000). W 1998 artysta został zaproszony do udziału w konkursie zamkniętym na instalację świetlną do Neue Bundestag w Berlinie.
Prace Mirosława Filonika znajdują się m.in. w zbiorach prywatnych i kolekcjach Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, CSW w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Galerii Zachęta w Warszawie, Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku.
Projekt zrealizowany przy pomocy finansowej Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Otwarcie wystawy: poniedziałek 16 listopada, godz. 18.00
Wystawa czynna do 31.12
Kurator: Ewa Gorządek
Dziedziniec Zamku