21 grudnia 2009 roku o godzinie 12.00 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie odbędzie się konferencja prasowa poświęcona ekspozycji Stanisława Dróżdża początekoniec. Pojęciokształty. Poezja konkretna. Prace z lat 1967- 2007. Wystawa monograficzna zostanie otwarta tego samego dnia, o godzinie 18.00.
Ideą wystawy jest ukazanie twórczości Dróżdża jako całościowego dzieła, rozwijanego według tej samej koncepcji przez całe życie. Wystawa pokazuje ponad 40 dzieł – od pierwszych utworów poezji konkretnej powstałych w 1967 roku do ostatniej pracy z 2007 roku. Ekspozycja prezentuje zarówno dzieła, w których podstawowym tworzywem jest język, jak i oparte na cyfrach i liczbach, oraz prace operujące przedmiotami – znakami. Obejmuje wielkie, skomplikowane technicznie koncepcje: na przykład słynne Między oraz Alea iacta est, pracę złożoną z ok. 300 tysięcy kości do gry, przedstawiającą wszystkie możliwe 46 656 układy 6 kostek, reprezentującą Polskę na 50. Biennale w Wenecji (2003), która w CSW jest pokazana w swojej alternatywnej postaci 6 tomów ksiąg oraz jako dokumentacja realizacji.
Tytuł wystawy, początekoniec, jest tytułem i zarazem fragmentem jednej z prac Stanisława Dróżdża. Wskazuje na najważniejsze źródło jego twórczości, jakim były rozważania nad językiem oraz na jego fascynację problemem czasu i przestrzeni, nieuchwytnym dla nas ich początkiem i końcem. Podtytuł Pojęciokształty. Poezja konkretna to określenia, jakimi Stanisław Dróżdż tytułował niemal wszystkie swoje wystawy, podkreślając wierność autorskiemu terminowi, wymyślonemu przez niego w drugiej połowie lat 60. oraz wierność poezji konkretnej – awangardowemu zjawisku w dwudziestowiecznej literaturze.
Poezję konkretną możemy rozumieć bardziej tak jak rozumiemy deszcz niż tak jak rozumiemy sonet. – pisał Tadeusz Sławek, wnikliwy komentator twórczości Stanisława Dróżdża. Elementem wystawy jest również utwór muzyczny skomponowany do jednego z dzieł Stanisława Dróżdża przez Tadeusza Sudnika pt. Czasoprzestrzennie (OD DO). Wystawie towarzyszy niemal 300 – stronicowy katalog, który stanowi pierwszą monografię twórczości Stanisława Dróżdża i zawiera wszystkie prace pokazane na wystawie.
W CSW Zamek Ujazdowski wystawa prezentowana jest tuż po premierowym jej pokazie we wrocławskim Muzeum Narodowym (26 października – 6 grudnia 2009 roku). Po prezentacji w CSW będzie pokazywana w BWA w Katowicach i GCK w Katowicach.
Wystawa zorganizowana przez wrocławski Ośrodek Kultury i Sztuki w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Artystycznego pod patronatem Pana Bogdana Zdrojewskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz Pana Marka Łapińskiego, Marszałka Województwa Dolnośląskiego.
Stanisław Dróżdż – (1939-2009) jeden z najwybitniejszych polskich artystów współczesnych, który przez ponad czterdzieści lat uprawiał swoją oryginalną i konsekwentną twórczość, rozwijaną na styku poezji i plastyki. Zainteresowania Dróżdża, polonisty z wykształcenia, który w latach 60. uprawiał poezję lingwistyczną, dotyczyły przede wszystkim języka, a także innych systemów kodowania znaków: matematyki i gier losowych.Od 1971 roku związany był z Galerią Foksal w Warszawie, gdzie prezentował większość premierowych wystaw swoich dzieł.
Wystawa czynna będzie do 7 lutego 2010 roku.