Od 15 do 20 stycznia 2010 roku w Pawilonie Wyspiańskiego w Krakowie potrwa Credits / Czołówka zrealizowana w ramach współpracy Muzealniczych Studiów Kuratorskich z Podyplomowymi studiami artystycznymi w Gandawie (Hoger Instituut voor Schone Kunsten). Projekt jest konfrontacją artystów z kuratorami, kuratorów z instytucjami oraz każdej ze stron z publicznością. Jego celem jest ukazanie dynamiki sił, które napędzają mechanizmy życia artystycznego, zwykle podawany publiczności w postaci gotowego produktu zwanego wystawą.
Wystawa w klasycznym rozumieniu tego słowa nie odbędzie się, choć serię wydarzeń, których miejscem stanie się Pawilon Wyspiańskiego nadal można określić tym mianem. Strona wizualna tego projektu ograniczy się jedynie do dwóch list z nazwiskami artystów i absolwentów studiów kuratorskich zaangażowanych w projekt, wydrukowanych na papierze firmowym obydwu instytucji. Pomysł zapewne dość przewrotny, choć przewrotność tego projektu w tym miejscu się zaczyna, ale się nie kończy. Jego celem jest zbadanie najważniejszych problemów czy dylematów przed jakimi postawione zostały wszystkie podmioty tego zdarzenia, a zatem artyści, biorące udział we współpracy instytucje, publiczność oraz kuratorzy.
15 stycznia 2010 roku
godzina 17.00: Wolność od-zysku – prezentacja wystawy dyplomowej absolwentów Muzealniczych Studiów Kuratorskich 2009 (projekt zrealizowany w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w ramach seminarium Marii Brewińskiej, w którym wzięły udział Beata Seweryn, Anna Bargiel, Ida Smakosz, Natalia Zawiejska,Karolina Bujnowicz, Joanna Ruszczyk).
godzina 18.00: Wystawa na zamówienie – panel dyskusyjny. Współpraca między instytucjami – szansa czy pole minowe? Czy wystawy wynikające ze współpracy między instytucjami mogą być interesujące dla publiczności? Jaka jest rola kuratora w tego rodzaju przedsięwzięciach? Czego od takich wystaw oczekują instytucje? Czy tego rodzaju wystawy są interesujące i faktycznie potrzebne? Dlaczego tego rodzaju projekty są tak dobrze dotowane?
W panelu udział wezmą:
- Hans Martens (dyrektor arystyczny, HISK)
- Aleksandra Jach (współkuratorka projektu Obraz kontrolowany w ramach Reel Geographies Royal College of Art / Uniwersytet Jagielloński)
- Karolina Nowak (związana z CSW w Warszawie, kuratorka wystawy New Cold War w ramach zeszłorocznego Biennale w Moskwie)
- Andrzej Szczerski (dyrektor Muzealniczych Studiów Kuratorskich, Uniwersytet Jagielloński)
(panel odbędzie się w języku angielskim)
16 stycznia 2010 roku
godzina 16.00: Steven Baelen (artysta HISK), interwencja.
godzina 17.00: Nie ma sorry – prezentacja wystawy dyplomowej absolwentów Muzealniczych Studiów Kuratorskich 2008 (projekt zrealizowany w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w ramach seminarium Joanny Mytkowskiej, w którym wzięli udział Klaudia Benjaszewicz, Aleksandra Jach, Kamila Jezierewska, Katarzyna Karwańska, Piotr Lisowski, Elżbieta Piotrowska, Anna Tomaszewska, Stanisław Welbel).
godzina 18.00: Czy promocja artysty jest funkcją szkolnictwa artystycznego? – panel dyskusyjny. Jaki jest kierunek kształcenia artystów – rynek sztuki czy instytucje/muzea? Czy artyści przed dyplomem powinni wystawiać swoje prace w galeriach komercyjnych? Czego oczekuje Akademia od swoich studentów? Jaka jest relacja pomiędzy Akademią, galeriami oraz kuratorami i czy celem Akademii jest promocja jej studentów?
W panelu udział wezmą:
- Steven Baelen (artysta HISK)
- Hans Martens (dyrektor HISK)
- Agata Pankiewicz (ASP Kraków)
- Grzegorz Sztwiertnia (ASP Kraków)
- Stanisław Welbel (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki)
ARTYŚCI: Steven Baelen, André Catalão, Audrey Cottin, Lara Dhondt, Lauren von Gogh, Assaf Gruber, Joris Van de Moortel, Carola Mücke, Colin Waeghe
GOŚCIE SPECJALNI: Prof. Dr Willem Elias, Hans Martens
KURATORZY: Albert Godycki, Magdalena Kownacka, Katarzyna Słoboda