Nakładem Wydawnictw Akademickich i Profesjonalnych ukazała się książka Ryszarda W. Kluszczyńskiego pt. Sztuka interaktywna. Od dzieła – instrumentu do interaktywnego spektaklu.
Sztuka interaktywna. Od dzieła – instrumentu do interaktywnego spektaklu to kompleksowa analiza fenomenu sztuki interaktywnej, czyli sztuki, która skłania odbiorcę nie tylko do kompletacji ale zmusza go do wejścia w dialog tak na płaszczyźnie interpretacji, jak i działań. Autor rozszyfrowuje samo pojęcie sztuki interaktywnej, jak i określa zakres oraz technologie i środki wykorzystywane w jej realizacji.
Prof. dr hab. Anna Zeidler-Janiszewska:
Książka przynosi najpoważniejszą ze wszystkich dotąd napisanych, najbardziej kompleksową analizę fenomenu sztuki interaktywnej. Autor podejmuje w niej próbę odpowiedzi na podstawowe pytania: Kiedy mamy do czynienia ze sztuką interaktywną? Jakie kształty ona przyjmuje? Jak powinniśmy ją badać? Pokazuje jej źródła i konteksty. Analizuje różne koncepcje interaktywności i sztuki interaktywnej, poddaje dyskusji modele proponowane dla jej interpretacji. Przedstawia również własną koncepcję sztuki interaktywnej oraz prezentuje jej strategie. Refleksji historycznej i teoretycznej towarzyszą liczne analizy dzieł sztuki interaktywnej.
Prof. dr hab. Eugeniusz Wilk:
W książce Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu autor – jeden z najwybitniejszych znawców sztuki multimedialnej w Polsce – porusza kluczowe kwestie nie tylko estetyki przekazów multimedialnych, ale również diagnoz szeroko pojętej cyberkultury. Podkreśla, że obecnie sztuka nie ogranicza się tylko do wymiaru artystycznego (…) ma bowiem istotny wpływ na procesy diagnozowania zachowań społecznych w kontekście szerokiego funkcjonowania nowych mediów. Poszczególne części publikacji tworzą swoiste spektrum ważnych punktów odniesienia, które pomagają nam zrozumieć przemiany dokonujące się w obrębie współczesnej kultury (…) W polskiej literaturze przedmiotu brak dotąd rzetelnych i w miarę obszernych omówień tych kwestii. Książka z pewnością stanie się ważną lekturą poszukiwaną przez czytelników zainteresowanych przemianami współczesnej kultury.
Ryszard W. Kluszczyński – profesor, krytyk, kurator sztuki mediów. W Uniwersytecie Łódzkim kieruje Katedrą Mediów i Kultury Audiowizualnej. Profesor Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie kieruje Zakładem Mediów Elektronicznych w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (Wydział Edukacji Wizualnej) i Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (Wydział Komunikacji Multimedialnej). W roku 2001 profesor komunikowania w Coker College, Hartsville S.C., USA. Od roku 2003 gościnnie wykłada w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Zajmuje się problematyką społeczeństwa informacyjnego i sieciowego, cyberkultury, sztuki (multi)mediów, zagadnieniami współczesnej teorii sztuki, sztuką alternatywną (awangardą) i krytyką artystyczną. Gościnnie wykładał na licznych uniwersytetach europejskich i amerykańskich.
Autor wielu książek, m.in. Film – sztuka Wielkiej Awangardy (1990), Awangarda. Rozważania teoretyczne (1997), Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce (1998), Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej (1999, 2002), Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (2001, 2002).