15 marca 2010 roku w Teatrze Roma w Warszawie wystąpi swingowa orkiestra The Melody Makers – będzie to pierwszy koncert w ramach wiosennej edycji Ery Jazzu.
Po raz pierwszy w Polsce przedstawimy swingową orkiestrę The Melody Makers, bodaj jedyny europejski big-band prezentujący autentyczne brzmienie orkiestr z lat dwudziestych i trzydziestych – rekomenduje pierwszy wiosenny koncert Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu – Swing stał się wtedy niezwykle rozległym i populistycznym trendem jazzu: płyty, audycje radiowe, pisma muzyczne, koncerty i recitale wykorzystywały swingowe szaleństwo, które wkrótce zalało świat.
Orkiestry Benny’ego Goodmana, Duke’a Ellingtona, Tommy’ego Dorseya, Glenna Millera, Counta Basiego wraz ze swingowymi przebojami stawały się gwiazdami komercyjnej rozrywki. Jak podają statystyki, na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych tylko w USA sprzedano ponad sto milionów płyt z muzyką swingową. Nigdy dotąd muzyka jazzowa nie była tak powszechną i uwielbianą. Big bandowy jazz, w swej swingowo-tanecznej, komercyjnej formie święcił wtedy wielki triumf a gwiazdami estrady stali się jazzmani oraz ich orkiestry. Era Swingu określana jest zazwyczaj jako okres tanecznych big-bandów, które lansowały, w skali dotąd niespotykanej, popularne jazzowe przeboje .
W świat takiego, tanecznego swingu wprowadzi orkiestra The Melody Makers prowadzona od lat przez Ondreja Havelkę. To sztandarowa orkiestra swingowa prezentująca swój kunszt nie tylko w czasie ceremonii wręczania nagród Nobla, ale także najważniejszych galach swingu w całej Europie. Ten szczególny koncert przygotowano w teatrze by nadać wydarzeniu rangę i styl epoki. To nie jest zwyczajny koncert swingowej orkiestry, lecz rodzaj muzycznego spektaklu z jazzowym rytmem, scenografią i stylistyką tamtych lat.
Kolejnym gościem Ery Jazzu będzie legendarny i najwybitniejszy gitarzysta jazzu Jim Hall. Gdyby pisać historię muzyki jazzowej to najprzedniejsze miejsce zajmuje tam twórczość tego wybitnego artysty. Sama dyskografia gitarzysty obejmuje ponad sto najwspanialszych albumów, bez których świat jazzu byłby pusty. Nagrania te i koncerty Jim Hall realizował z najwybitniejszymi innowatorami nowoczesnego jazzu: Ellą Fitzgerald, Billem Evansem, Paulem Desmondem, Lee Konitzem, Artem Farmerem, Ronem Carterem, Sonnym Rollinsem, Mitchellem Petruccianim, Wayne Shorterem, Joe Lovano a nawet Patem Methenym. Nie bez powodu Jim Hall stale inspiruje artystów reprezentujących najróżniejsze stylistyki i fascynacje: od gitarzystów Billa Frisella i Pata Metheny’ego, po trębacza Toma Harrella, pianistę Chicka Coreę, kompozytora Phillipa Glassa czy saksofonistę Ornette’a Colemana.
Mari Boine jest dzisiaj jedną z najwybitniejszych postaci world music oraz najbardziej znaną i podziwianą artystką na scenie muzycznej swego regionu – rekomenduje ten szczególny koncert Dionizy Piątkowski. Wywodząca się z żyjącego na północy Norwegii ludu Saami wokalistka to jedna z największych osobowości na światowej scenie muzyki etnicznej. Śpiew w swoim ojczystym języku przeplata z tradycyjną formą szamańskiego gardłowego zaśpiewu zwanego joik. To właśnie joik sprawia, że śpiew Mari Boine zyskuje niemal hipnotyczną moc, a jej koncerty odbiera się niczym muzyczny rytuał. Muzyka towarzyszącego jej jazzowo – rockowego zespołu nie tłumi wrażenia rytualności, ale podkreśla dodatkowo niezwykłą siłę i skalę głosu tej muzycznej szamanki.
Szczegóły koncertów w ramach wiosennej edycji Ery Jazzu:
15 marca – swingowa orkiestra The Melody Makers (Teatr Roma),
12 kwietnia – Jim Hall (Filharmonia Narodowa)
17 maja – Mari Boine (Filharmonia Narodowa)