5 lutego 2010 roku o godzinie 18.30 w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku – Białej odbędzie się wernisaż wystawy Sławomira Rumiaka: Haxenabkratzen Cinema. Wystawa potrwa do 3 marca 2010 roku.
Będzie to premierowy pokaz wideoinstalacji artysty znanego głównie z cyklów fotograficznych. Prace nie stanowią spójnej całości, nie tworzą cyklu. Są punktami orientacyjnymi wyznaczającymi nowy obszar zainteresowań artysty.
Jeśli mówimy tutaj o kinie, to dobrym odniesieniem byłyby pierwsze filmy braci Lumiere, lokomotywa wjeżdżająca na stację w La Ciotat – prosty zachwyt ruchomym obrazem i możliwością jego utrwalania, a potem kuglarskie sztuczki Georges’a Meliesa. Jeśli mowa o filmie w ogóle, to najważniejsze są tutaj inspiracje wynikające z ograniczeń tego medium – np. kamera jako ciało obce zakłócające naturalny bieg wydarzeń, niewiadoma poza krawędziami kadru, przesunięcie czasu między rejestracją, a projekcją, etc. (Haxenabkratzen). W każdym przypadku są to spacery z wnętrza filmowego obrazu do salki projekcyjnej (czasem dosłownie: The purple rose of Chybie). Metafilmowy klucz nie przekłada się tutaj na suche eksperymenty jest raczej narzędziem do budowania zaskakujących, niepozbawionych emocji miniopowieści.
(Sławomir Rumiak)
Sławomir Rumiak – urodził się w 1972 roku w Bielsku – Białej. Dyplom ukończenia katowickiej filii ASP w Krakowie otrzymał w 1999 roku. Prezentował wystawy w Polsce, Chinach, Japonii, Holandii i Czechach. Jest uwielbiany w Japonii – jego autorski album fotograficzny Książka Miłosna został zaprezentowany w wydanej tam antologii 246 Loaded Photography Books: The Edge of Photography i jako jedyny artysta wyróżniony osobnym, tylko sobie poświęconym rozdziałem.