Od 19 do 25 lutego 2010 roku w Galerii Schody w Warszawie można oglądać wystawę prac Martyny Dakowicz Nieobecny Znaczony. Wystawa jest prezentacją dyplomu autorki.
Nieobecny Znaczony to instalacja multimedialna wykorzystująca elementy rzeźby, grafiki warsztatowej, cyfrowego obrazu i dźwięku. Składa się ona z monolitu z blach cynkowych z wytrawionymi znakami, z projekcji konia ze zdjęcia malowideł naściennych w Lascaux ze zmienioną kolorystyką i z ilustracji dźwiękowej przedstawiającej melodię autorską zagraną na instrumencie wodnym zwanym hydraulofon (wynalezionym przez prof. Steve Mann w Toronto) wraz z dźwiękami prymitywnych i współczesnych narzędzi piśmiennych z nałożonymi echami jaskini.
Ponieważ symbole na monolicie nie są skonstruowane według sprecyzowanej struktury paradygmatycznej, mogą one być postrzegane jako znaki bez odniesień. Mimo że zestaw znaków konotuje skojarzenia z innymi znakami, część znaczona jest enigmatyczna i nieobecna. Ponadto projekcja zdjęcia (Lascaux IV) nawiązuje do współczesnej epoki symulacji, w której następuje technologiczna reprodukcja reprodukcji przy czym zanika pojęcie oryginału. Przeplatanie się międzykulturowych oznaczeń w instalacji i zestawienie odniesień do rozległych o tysiąclecia epok w sztuce stwarza ogólne poczucie niezrozumienia i niepokoju.
Martyna Dakowicz zajmuje się sztuką multimedialną inspirowaną problematyką teorii krytycznej i semiotyki. W 2007 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem ukończenia studiów komunikacji wizualnych na Uniwersytecie w Toronto. Nieobecny Znaczony to praca dyplomowa z multimediów pod kierunkiem prof. Wiktora Jędrzejca, na nowym wydziale sztuki mediów i scenografii na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dotychczas prace z zakresu sztuki wideo i performance, fotografii, malarstwa, i grafiki komputerowej przedstawiała w Warszawie i w Toronto. Martyna Dakowicz urodziła się w 1985 roku w Warszawie.
Galeria Schody
ul. Nowy Świat 39
00 – 029 Warszawa