W dniach od 8 do 12 kwietnia 2010 roku w Węgajtach odbędą się warsztaty praktyczne i teoretyczne prowadzone przez Stefano Albarello. Niewątpliwie najbardziej wyrazistym zjawiskiem kulturalnym, charakteryzującym środkową Italię w XIII i XIV wieku jest obecność laudy w powiązaniu z nowymi prądami religijnymi, które doprowadziły do powstania zakonów żebraczych, zwłaszcza franciszkanów.
Pośród bardzo szerokiego zachowanego repertuaru (ponad dwieście laud), jedynie niewielka część przetrwała w formie integralnej – jako tekst wraz z melodią. Oprócz innych motywacji wynikających z tego poważnego braku, za bardzo ważne uważamy przywrócenie wykonawstwa owego repertuaru w kształcie odtwarzającym oryginalne formuły; interpretacji, w której dźwiękom i słowom towarzyszy również aspekt wizualny, czyli pewnej teatralności.
Dzisiejsze odtworzenie tej formy ma dwa założenia: z jednej strony rozpowszechnianie i recepcja tych ważnych dokumentów artystycznych; z drugiej zaś próba odtworzenia brakującego ogniwa pomiędzy tą dawną tradycją i przedstawieniami wykonywanymi wciąż jeszcze w środowiskach kultury ludowej, mającymi bez wątpienia związek z laudami, lecz opartymi na dokumentacji niepełnej lub też takiej, która uniemożliwia rozpoznanie ich oryginalnych wersji. Innym, ważnym aspektem jest udostępnienie publiczności oryginalnej formy laudy ułożonej z dźwięków i słów, poprzez badanie możliwych rozwiązań interpretacyjnych, w których duża wagę przywiązuje się do stylów wokalnych, opierając się także na zachowanych formach obecnych w przekazie ustnym.
Zagadnienia warsztatu:
- aspekty laudy łacińskiej
- aspekty laudy ludowej
- bractwa w środkowej Italii XIII wieku; laudesi i disciplinati
- rękopisy laud i ich pochodzenie
- notacja laud włoskich w rękopisie z Kortony
- Laudariusz z Kortony i zakony żebracze
- hipotezy wykonawcze
STEFANO ALBARELLO od roku 1985 zajmuje się muzyką dawną, prowadzi prace muzykologiczne, działa jako śpiewak i gra na szarpanych instrumentach średniowiecznych, renesansowych, barokowych i arabskich. Jako solista występował w operach barokowych. Współpracował z Andaluzyjską Orkiestrą Tangeru. Kierował scenicznymi wykonaniami najważniejszych dzieł teatru muzycznego średniowiecza.
Od roku 1988 jest kierownikiem Ensemble Cantilena Antiqua, z którym prowadzi działalność koncertową, badawczą i nagraniową.
Jest wykładowcą muzyki średniowiecznej w konserwatorium w Vicenzie, nauczycielem średniowiecznego śpiewu religijnego i gry na dawnych instrumentach w Lukce. Prowadzi kursy i staże interpretacji wokalnej i instrumentalnej muzyki średniowiecznej. Jest założycielem i dyrektorem naukowym działającego od 2001 roku Laboratorium Średniowiecznego Teatru Muzycznego. Opublikował wiele artykułów dotyczących muzyki średniowiecznej i renesansowej.
Zgłoszenia należy wysyłać na adres: biuro@schola.wegajty.pl do dnia 28 marca. Ilość miejsc jest ograniczona.
Laboratorium Tradycji 2010, Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie
Węgajty, 8 – 12 kwietnia 2010