Od 14 maja 2010 roku w Galerii Milano w Warszawie będzie można oglądać wystawę Marzeny Turek-Gaś Shapes of Colour / All Size. Wystawa w Galerii Milano jest pierwszą edycją większego projektu, który artystka rozpoczęła kilka lat temu. Abstrakcyjne, trójwymiarowe obiekty o intensywnej barwie zmienią wnętrze Milano w instalację anektującą architekturę galerii. Shapes of Colour to prace wolne od ram o miękkiej, płynnej linii, których wymiary zależą od miejsca ekspozycji, stąd rozszerzenie tytułu – All Size. Jest to konynuacja idei bezpośredniej interakcji publiczności z formą i kolorem.
Wcześniejsze prace tego typu to: Live Painting Roller Skating – Drivin’ Me Jazzy (pokazywane w CSW Łaźnia-Gdańsk 2009), Snow Prints, Street Swing, StepSteps, Air Beds, Making Colours / Ribbons
Abstrakcyjne prace Marzeny Turek-Gaś można zaliczyć do gatunku site specific. Jej prace to rozmach, skala, przestrzeń i temperament. Opierają się one na pomyśle, który artystka rozwija i konsekwentnie realizuje od 2D do 3D. Pracuje jednocześnie nad kilkoma cyklami. Koncepcja nigdy nie ogranicza jej swobody działania i rozmachu, który jest dla jej prac tak bardzo charakterystyczny. Lubi zestawiać ze sobą kontrastowe formy czy materiały. Twarde-miękkie, zimne-gorace, chropowate-gładkie. Działa skalą, temperamentem i przestrzenią.
W 2006 roku Artystka otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stypendium Fundacji im. Hugo Kołłataja w Katowicach za wybitne osiągnięcia artystyczne w 2000 roku. Otrzymała wyróżnienie za najlepszy projekt plakatu ’98 podczas KOKNAP ’98 pod patronatem E. i K. Pendereckich – Bunkier Sztuki (Kraków).
Jej obraz Above and Beneath był prezentowany podczas największej światowej wystawy malarstwa The Winsor & Newton World – Wide Millenium Painting Competition w: Londynie – Mall Gallery, Sztokholmie – World Trade Centre oraz siedzibie głównej ONZ w Nowym Jorku. Dorobek artystyczny to około 100 indywidualnych i zbiorowych wystaw: w Brnie, Colorado, Londynie, Monachium, Moskwie, Nowym Jorku, Ogaki, Seulu, Sztokholmie, Katowicach, Krakowie, Warszawie, Chorzowie, Gdańsku (CSW Łaźnia), Legnicy, Łodzi, Szczecinie, Toruniu (Wozownia) etc. Bierze również udział w wielu znaczących międzynarodowych wystawach i festiwalach plakatu i designu.
Prace w kolekcjach: The Central House of Artist – Moskwa (Rosja), Poster Collection – Kharkow (Ukraina), Colorado State University Hatton and Curfman Galleries (USA), Ogaki Poster Museum (Japonia), Bayerische Hypo-und Vereinsbank – Monachium (Niemcy), Moravian Gallery – Brno (Czechy), Pécsi Galéria – Pécs (Węgry), Galeria AMS, Nogagaleria – Londyn (Wielka Brytania), Stowarzyszenie Międzynarodowe Triennale Grafiki- Kraków, ASP – Katowice, oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą min. w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Londynie, Nowym Jorku, Francji.
Rozmach, skala, przestrzeń, temperament ……
Malarstwo reprezentuje artystę, jego osobowość, wrażliwość, temperament i tożsamość. Niektórym artystom wystarcza jedno medium, jedna specjalizacja, w której mogą się poruszać przez całe swoje życie wypracowując sobie określony, charakterystyczny sposób tworzenia. To co mnie w sztuce pociąga to ciekawość dzieła, które ma powstać. Działam LIVE – szybko, żeby farba nie wyschła, żeby nie zgubić mojego największego momentu skupienia – kulminacji, największej energii. To działanie wyczerpujące, ale zarazem ogromna satysfakcja.
Moje pomysły – etapy twórcze są wynikiem moich przemyśleń, doświadczeń, temperamentu i bardzo intensywnej pracy. Mam własną metodę zaznaczania twórczych myśli w postaci kilku prac, do których powracam po roku czy kilku latach. Zanim zakończę jeden etap, przewiduję kolejny i przygotowuje się do niego gromadząc niezbędne materiały. Często pracuję równolegle nad wieloma cyklami.
Ważnym elementem mojej pracy jest interdyscyplinarność, która pozwala mi budować i rozszerzać przestrzeń malarską za pomocą wielu mediów od 2D do 3D. Moje działania abstrakcyjne przywodzą na myśl prace z gatunku site specific. Do każdego problemu staram się podchodzić inaczej. Jest to najprostsza droga do odkrywania w sobie ukrytych możliwości i zapasów nowych pomysłów.
Obok tradycyjnych technik używam takich materiałów jak: taśmy pasmanteryjne, wiatr, ocieplina, śnieg , farba proszkowa, styropian, szpilki, słońce, lód.
Malarstwo dotyka przede wszystkim sfer niewerbalnych i w tym tkwi jego siła. Może być ono mocne, zdecydowane i czułe zarazem.
Marzena Turek-Gaś