15 maja 2010 roku w 4 miejscach w Krakowie odbędą się 4 wernisaże: masturbacJA, Fantazmaty i Fetysze, Corpus Christi/corpus delicti, Uwiedziony.
Wszystko jest podejrzane w świecie, który dąży do przezroczystości. Światło, które wszystko rozjaśnia zarazem na wszystko rzuca cień. Podejrzane obrazopisanie to portret wielokrotny, dziennik intymny, przegięty pejzaż wewnętrznych uwikłań, zapis narcystycznych poszukiwań tożsamości w świecie znaczonym kryzysem mimetycznym, w którym, jak chce Jean Baudrillard, rzeczywistość znika w cieniu własnej symulacji.
W porządku oczywistości (evidentia zakorzeniona jest ewidentnie w widzeniu) JA zawsze jest podejrzane – i to w podwójnym sensie: nieustannie jest podglądane i nie wie, kto patrzy, kiedy i dlaczego, a zarazem potencjalnie choćby rewolucyjne – rozrywa ramy wspólnoty, rozbija iluzje Rozumu, który pragnie go okiełznać, neguje język sztuki, rozsadza dyskurs (ośmiesza go, wpędza w zakłopotanie), drażni swą wsobnością.
Uwiedziony obrazem siebie, uwodzi ludyczną grą z własnym wizerunkiem. Uwiedziony popkulturową deformacją, ornamentem religii, queerową subwersją, nachalnością reklamy i kiczem sztuki, uwodzi precyzją łagodnej, minimalistycznej kompozycji. Podejrzane rodzi się w zdarzeniu masturbacji, nieumiarkowanej gry wyobraźni, która wprowadza fantazmaty na scenę reprezentacji.
Podejrzane to nieustanne va-et-vient między projekcją a introjekcją, multiplikacja lustrzanych odbić, kolekcja gadżetów, obiektów/abiektów, fetyszy, w które przekształca się odległy Ukochany. JA ukryte w masturbacJA to nie tylko podpowiedź samego języka, który pragnie, by tożsamość podmiotu ustanowiona została w samotnym akcie tyleż przyjemnym, co bolesnym, ale by ten akt stał się od razu źródłem obrazu i pisania, w którego cieniu znika Prawo, Imię Ojca, Władza, a nawet sam Ukochany, który był dla nich największą podnietą.
Łukasz Błażejewski – scenograf, malarz, projektant, od lat poszukuje miejsca zderzenia linii wertykalnej (metafizycznej i hermeneutycznej), na której rozsiadły się znaki odsyłające poza świat z linią horyzontalną (idiotyczną i pornograficzną), na której rzeczy sprowadzone zostają do swego zewnętrza, zredukowane do swej powłoki. Sam rozprasza się w obrazie, wystawia swoje ciało na spojrzenia, jest wszędzie i zewsząd się wyłania.
Piotr Seweryn Rosół – literaturoznawca, wykładowca, krytyk, od lat poszukuje w sobie i w świecie tego, co patologiczne, idiotyczne, niesamowite, nieobliczalne, obrzydliwe, potworne… podgląda, ale sam nie chce być podglądany, ucieka od oczywistości świata i przezroczystości języka, podejrzewa i jest podejrzany a jeszcze nie wiadomo dokąd zaprowadzi go ciekawość Innego.
masturbacJA otwarcie o godz. 19.00
Teatr Nowy, ul. Gazowa 21, wystawa od 15 maja do 30 czerwca 2010 roku
Fantazmaty i Fetysze otwarcie o godz. 20.00
Café Młynek, pl. Wolnica 7, wystawa od 15 maja do 1 czerwca 2010 roku
Corpus Christi/corpus delicti otwarcie o godz. 21.00
Pozytywka, ul. Bożego Ciała 12, wystawa od 14 maja do 18 czerwca 2010 roku
Uwiedziony otwarcie o godz. 22.00
Miejsce, ul. Estery 1, wystawa od 15 maja do 20 czerwca 2010 roku