W niedzielę 16 maja zakończył się 7. festiwal filmowy PLANETE DOC REVIEW, organizowany w dniach 7-16 maja w Warszawie i 19 innych miastach Polski. Nagrodę główną Millennium Award zdobył fiński dokument Para do życia. Pozostałe nagrody otrzymały filmy: La Machina (Nagroda Publiczności), Koniec Rosji (Nagroda Magicznej Godziny), Gwałt na wojnie (Nagroda Amnesty International), Jądro wieczności (Panasonic Green Award), Contact – australijska odyseja kosmiczna (Nagroda Dialogu Ekumenicznego), Zły pan (Warsaw Animation Winner), Full metalowa wiocha (Nagroda Nos Chopina), Wideokracja (Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych). Nagrodę miesięcznika FOCUS dla największej osobowości festiwalu otrzymał genialny wynalazca dyskietki, posiadacz ponad 3 200 patentów Dr NakaMats.
Międzynarodowe Jury w składzie: Arash T. Riahi – przewodniczący, Pamela Cohn, Anna Ferens, Masha Novikova i Marcin Latałło nagrodę główną MILLENNIUM AWARD i 8 000 euro jednomyślnie przyznało obrazowi Para do życia Miki Hotakainena i Joonasa Berghalla. Jury było pod ogromnym wrażeniem przepięknych zdjęć oraz głębokich emocji, jakie wywołuje w widzu niesłychana bliskość z bohaterami. Jury przyznało również trzy wyróżnienia filmom: Ostatni pociąg Lixin Fana, David chce odlecieć Davida Sievekinga, La Machina Thierry’ego Paladino za odkrywanie na nowo, jak siła wyobraźni potrafi wyzwolić dziecko w każdym z nas. La Machina zdobyła także NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI i 2 000 euro ufundowane przez kanał dokumentalny PLANETE.
Międzynarodowe Jury w składzie: Paweł Łoziński – przewodniczący, Jeanette Groenendaal i Raúl de la Fuente NAGRODĘ MAGICZNEJ GODZINY i 4 000 euro przyznało obrazowi Koniec Rosji Michała Marczaka. Jury przyznało także wyróżnienia dla: Antoine Laury Bari, Syberiada 35×45 Evgeny’ego Solomina.
Międzynarodowe Jury w składzie: Draginja Nadaždin – przewodnicząca, Tadeusz Sobolewski i Mirosław Chojecki przyznało NAGRODĘ AMNESTY INTERNATIONAL i 3 000 euro obrazowi Gwałt na wojnie Ilse i Femke van Velzen. Wyróżnienie otrzymał dokument Kowboje z Indii Simona Chambersa, który jest wciągającą relacją niezależnego reportera, podróżującego przez ubogi stan Indii, gdzie wielki koncern buduje kopalnię.
Jury w składzie: Edwin Bendyk – przewodniczący, Katarzyna Radzikowska i Kazimierz Monkiewicz w konkursie na najlepszy film o tematyce ekologicznej przyznało nagrodę PANASONIC GREEN AWARD i 3 000 euro obrazowi Jądro wieczności w reżyserii Michaela Madsena. Film opowiada o podziemnych składach odpadów atomowych – budowlach, które mają z założenia przetrwać ponad 100 000 lat!
Jury w składzie: Max Cegielski – przewodniczący, Katarzyna Jabłońska i Mamadou Diouf postanowiło przyznać NAGRODĘ DIALOGU EKUMENICZNEGO i 2 000 euro dla najlepszego dokumentu poruszającego kwestię dialogu różnych światopoglądów filmowi Contact – australijska odyseja kosmiczna Bentley’a Deana i Martina Butlera.Wyróżnienie otrzymał Stary druh Lee Chung-ryoula.
W organizowanym po raz pierwszy konkursie na najlepszą animację nagrodę WARSAW ANIMATION WINNER i 1 000 euro zdobył Zły pan Anity Killi. Jury w składzie: Witold Giersz – przewodniczący, Alexey Alexeev i Wojtek Wawszczyk przyznało także trzy wyróżnienia filmom: Proszę, odezwij się Davida O’Reilly’ego, Laska Michała Sochy oraz Uciekający pociąg Cordella Barkera.
W tym roku przyznano również po raz pierwszy nagrodę NOS CHOPINA dla najlepszego filmu o tematyce muzycznej. Nagrodę otrzymał film Full metalowa wiocha Cho Sung-hyung. Jury w składzie: Piotr Metz – przewodniczący, Maja Kleszcz i Jacek Sylwin postanowiło również wyróżnić obraz Tata zza żelaznej kurtyny Krzysztofa Rzączyńskiego.
Nagrodę Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych przyznawaną przez publiczność weekendu z cyfrowym PLANETE DOC REVIEW otrzymała Wideokracja Erika Gandiniego.
W tym roku po raz pierwszy wręczona została również NAGRODA MIESIĘCZNIKA FOCUS dla największej osobowości festiwalu. Jej laureatem został Dr NakaMats – genialny wynalazca dyskietki komputerowej, posiadacz ponad 3 200 patentów, bohater filmu Wynalazki Doktora NakaMats Kaspara Astrupa Schrödera.