Od 16 lipca 2010 roku w Royal College of Art w Londynie można będzie oglądać wystawę poświęconą życiu i twórczości Romana Cieślewicza – jednego z najwybitniejszych grafików XX wieku. Znajdzie się na niej ponad 150 prac tego niezwykłego twórcy, większość z nich pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu. Wystawa będzie pierwszym tak dużym indywidualnym pokazem prac Cieślewicza w Wielkiej Brytanii.
Cieślewicz, mieszkający najpierw w Warszawie, a następnie w Paryżu, znajdował się w centrum życia artystycznego obu miast. To za jego sprawą w statecznej kulturze wizualnej komunistycznej Polski pojawiła się surrealistyczna fantazja. Po wyjeździe do Paryża w 1963 roku, za jego udziałem rozwinęło się krytyczne spojrzenie na zachodni konsumpcjonizm.
Wraz z Fernando Arrabalem i Alexandro Jodorowsky’m Cieślewicz był członkiem Panique, ostatniej we Francji grupy surrealistycznej. Był szanowanym redaktorem artystycznym magazynu Elle, pracował też dla Vogue, wszedł w bliski kontakt ze światem mody i reklamy.
Cieślewicz doczekał się ponad stu wystaw indywidualnych, uczestniczył też w najważniejszych biennale plakatu na całym świecie. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu, a także Muzeum Plakatu w Wilanowie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w kolekcjach międzynarodowych m.in. Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Musée d’Arts Décoratifs w Paryżu, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Biblioteki Kongresu w USA oraz Musée de Grenoble w Grenoble.
Roman Cieślewicz to niezwykły artysta, który inspiruje pokolenia twórców, jednak w Wielkiej Brytanii nie jest szerzej znany. Jego pojedyncza praca, okładka magazynu Opus z Supermenami z 1968, opanowała londyńskie gazety i billboardy na krótko w 2008 roku za sprawą wystawy Cold War Modern w Muzeum Victorii i Alberta, ale mało kto kojarzy ją z Romanem. Tym razem na zamknięcie roku polskiego w Wielkiej Brytanii, chcemy wspólnie z Instytutem Adama Mickiewicza pokazać przekrój twórczości Romana Cieślewicza, choćby serię surrealistycznych kolaży czy plakatów o wydźwięku politycznym. Spiritus movens przedsięwzięcia jest kurator David Crowley we współpracy z projektantami Andrzejem Klimowskim, Jeffem Wilisem oraz Anna Grabowską-Konwent z Muzeum Narodowego w Poznaniu. Jest duża szansa na to, że to będzie hit wystawowy – powiedziała Anna Tryc-Bromley zastępca dyrektor Instytutu Kultury Polskiej w Londynie.
Na wystawie w RCA znajdą się:
• plakaty filmowe powstałe w Polsce w latach 50. i 60. utrzymane w konwencji łączącej ikonografię surrealistycznego koszmaru z kolażem, m.in. plakat do Zawrotu głowy A. Hitchcocka
• kolaże będące ilustracjami do klasyków literatury XX wieku, m.in. do Ulica Krokodyli i Sanatorium pod klepsydrą Brunona Schultza i powieści Bogowie są spragnieni Anatola France’a.
• okładki magazynów, m.in. wykonany dla Opus znany na całym świecie wizerunek Supermanów-bliźniaków CCCP/USA
• prace wykonywane dla Centre Georges Pompidou; Cieślewicz pracował dla tej instytucji od jej otwarcia u schyłku lat 70. projektując plakaty nawiązujące do osiągnięć radzieckiej awangardy.
Większość z pokazywanych na wystawie eksponatów pochodzi z Narodowego Muzeum w Poznaniu, największej i najważniejszej kolekcji prac Cieślewicz na świecie, niektóre z prac zostały wypożyczone z Muzeum Sztuki w Łodzi oraz z prywatnej kolekcji p. Cezarego Pieczyńskiego.
Kuratorami wystawy są David Crowley, Andrzej Klimowski, Jeff Willis (RCA) oraz Anna Grabowska-Konwent (Muzeum Narodowe w Poznaniu). Wystawa jest częścią POLSKA! YEAR. Organizatorami wystawy są Instytut Kultury Polskiej w Londynie i Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie.
Royal College of Art w Londynie
16 lipca – 7 sierpnia 2010