Rzeźba Mirosława Bałki Auschwitzwieliczka została przeniesiona z Placu Niepodleglości na Zabłocie. AUSCHWITZWIELICZKA – pierwsza w Polsce stała praca w przestrzeni publicznej zrealizowana przez światowej sławy artystę Mirosława Bałkę – została 30 sierpnia, zgodnie z zapowiedzią Magdaleny Sroki – dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, przeniesiona z podgórskiego Placu Niepodległości w okolice tunelu PKP na Zabłociu. Tym samym, tak jak planowano, rzeźba Mirosława Bałki stanęła tuż obok powstającego Muzeum Sztuki Współczesnej i Muzeum Fabryka Schindlera.
Rzeźbę czeka jeszcze jedna drobna przeprowadzka. Po zakończeniu budowy pobliskiego osiedla apartamentowców i modernizacji przystanku PKP Kraków Zabłocie, praca Bałki zostanie przesunięta jeszcze o kilka metrów, na ul. Lipową, gdzie powstaje nowy reprezentacyjny plac miejski. Miejsce docelowej instalacji rzeźby wybrał sam artysta. Poza bliskością Muzeum Sztuki Współczesnej ważne było także odpowiednie usytuowanie topograficzne – światło słoneczne wpadające do wnętrza budynku jest bowiem niezbędne do odpowiedniej projekcji napisu na ścianach – a także atrakcyjny, zarówno dla mieszkańców miasta jak i turystów, ciąg pieszy.
AUSCHWITZWIELICZKA to dzieło przygotowane w zeszłym roku przez Mirosława Bałkę – jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich artystów – specjalnie na pierwszą edycję Festiwalu Sztuk Wizualnych ArtBoom Tauron Festival. Realizacja jest efektem osobistej refleksji i doświadczeń, również uważnej obserwacji zjawisk, które dzieją się we współczesnej kulturze. Jedno z nich znalazło swoje odzwierciedlenie w ogłoszeniu krakowskiego biura turystycznego: W ciągu ośmiu godzin będą państwo mieli możliwość zwiedzenia obozów zagłady Auschwitz i Birkenau, a następnie – przepięknych kopalń soli w Wieliczce, zwiedzanie których dostarcza wspaniałej rozrywki. Dla tych, którzy wybierają się na wycieczkę do Krakowa, Auschwitz i Wieliczka zdają zlewać się tu w jeden, naznaczający swoim piętnem, ośmiogodzinny pomnik współczesnej kultury – swoistą wędrówkę po jej podziemiach. We wrześniu zeszłego roku, w przededniu inauguracji Kongresu Kultury Polskiej, uroczystego odsłonięcia rzeźby dokonał Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski.
MIROSŁAW BAŁKA to jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich artystów. Mieszka i pracuje w Warszawie oraz Otwocku. Jego ostatni projekt – How it is – zrealizowany w jednej z najbardziej prestiżowych galerii na świecie, londyńskiej Tate Modern – został okrzyknięty przez brytyjską prasę najlepszą dotąd instalacją w hali turbin. Po wernisażu w Tate Modern, brytyjska prasa okrzyknęła projekt Bałki jednym z artystycznych wydarzeń sezonu. Praca polskiego artysty jest najlepszą instalacją, jaka została dotychczas pokazana w hali turbin (…). To doświadczenie ponure, wprowadzające w zakłopotanie i odrobinę dziwaczne. Ale przy tym piękne – pisał The Times. Z kolei The Guardian ogłosił, że Praca Mirosława Bałki staje w rzędzie najbardziej udanych projektów w hali turbin.