Od 18 września 2010 r. w Kinie.LAB w Warszawie ruszają Sobotnie Poranki Filmowe czyli część Przedszkola Mediów – opracowanej przez Centrum Sztuki WRO koncepcji edukacyjnych warsztatów, pokazów, wystaw i innych form aktywnego uczestnictwa w kulturze, przeznaczonych dla dzieci, pedagogów i rodziców. Projekt ma na celu przybliżenie zagadnień współczesnej sztuki, mediów i technologii komunikacji poprzez zabawę i różnego rodzaju zajęcia warsztatowe.
Tej jesieni program będzie realizowany również w KINO.LABie. Złożą się na niego cosobotnie projekcje najciekawszych filmów animowanych z krajów Grupy Wyszehradzkiej, w tym z tak ważnych ośrodków animacji jak węgierskie studio KesckemetFilm, czeski Krátký Film, Studio QQ, polskie Studio Miniatur Filmowych czy Studio Filmów Rysunkowych.
Film animowany daje niemal nieograniczone możliwości twórcze i niezwykle mocno oddziałuje na wyobraźnię. Jego inspiracją i natchnieniem stają się często charakterystyczne elementy kultury, baśnie i podania, legendy i opowieści. Dlatego, przy okazji poznawania dorobku filmowego krajów wyszehradzkich, widzowie Poranków mają wyjątkową możliwość bliższego spotkania także z ich kulturą, sztuką i specyfiką.
Sobotni cykl jest również okazją do zapoznania się z bogactwem i możliwościami animacji, dając unikalną szansę obejrzenia na dużym ekranie zarówno filmów archiwalnych, artystycznych i autorskich, jak i najnowszych osiągnięć w tej dziedzinie.
18 września: animacje ze Studia Se-Ma-For
Historia łódzkiego studia Se-Ma-For, zajmującego się głównie produkcją animowanych filmów lalkowych i rysunkowych dla dzieci i dla dorosłych, sięga roku 1947. Przez ponad 60 lat, w Se-Ma-Forze, powstało ponad 1400 filmów (w tym około 800 lalkowych), które zdobyły na całym świecie ponad 300 nagród i wyróżnień, w tym dwa Oscary – za film Tango Zbigniewa Rybczyńskiego w roku 1983 oraz Piotruś i wilk Suzie Templeton w 2007.
Swoje filmy w Se-Ma-Forze realizowali najważniejsi polscy twórcy animacji, plastycy, a muzykę do ich filmów komponowali wybitni kompozytorzy. Prócz animacji w studio realizowane są również inne gatunki, np. świetne filmy dokumentalne.
Od dwóch lat działa również Fundacja Filmowa Se-Ma-For (o statusie OPP), której zadaniem jest wpieranie twórczości dla dzieci, realizacja filmów autorskich i debiutów oraz prowadzenie Muzeum Bajki, w którym gromadzone są lalki, dekoracje z filmów i sprzęt zdjęciowy.
Mokra bajeczka (2006), reżyseria: Wojciech Gierłowski, scenariusz: Antoni Bańkowski
Scenariusz filmu oparty został na motywach związanych z polskimi wielkanocnymi zwyczajami, odnoszącymi się zarówno do dawnej tradycji słowiańskiej, jak i chrześcijańskiej. Pretekstem do tej opowiastki jest lany poniedziałek, czyli śmigus-dyngus. Sześcioletni Jaś, przygotowując się do tego święta, poznaje w łazience Wodnika, który opowiada mu historię krnąbrnego chłopca – także o imieniu Jaś – porwanego w lany poniedziałek przez innego Wodnika.
Fantastyczny sklep z kwiatami (2001), reżyseria: Paweł Partyka, scenariusz: Frances Østerfelt
Opowieść o sklepie z kwiatami, który wieczorową porą, po wyjściu sprzedawcy, ożywa w magiczny sposób. Szpulki drutu rozwijają się, wiją w powietrzu i splatają w figurki mężczyzn i kobiet. Stroją się w płatki kolorowych kwiatów, a kiedy wszystkie są odpowiednio ubrane, rozpoczyna się bal.
Radostki (2008), reżyseria i scenariusz: Magdalena Osińska
Film jest wielką pochwałą dzieciństwa. To, w jaki sposób dziecko przeżywa świat, intensywnie i stuprocentowo przekłada się na treść i formę filmu. Fabuła to nieprawdopodobna przygoda, podróż w nieznany i fantastyczny świat. Film stara się również odpowiedzieć na pytanie czym jest miłość.
Poranki we wrześniu:
18 września, godz. 12.00 – Animacje z polskiego Studia Se-Ma-For
25 września, godz. 12.00 – Animacje z węgierskiego KecskemetFilm Studio
Kino.LAB
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, Warszawa