W dniach od 4 do 14 listopada w Warszawie potrwa 4. Festiwal Filmów Rosyjskich Sputnik nad Polską. W ramach tegorocznej edycji Festiwalu zaprezentowana zostanie autorska sekcja programowa stworzona przez Andrieja Płachowa – Warszawska Euforia.
Andriej Płachow jest najbardziej znanym rosyjskim krytykiem i dziennikarzem filmowym, prezesem FIPRESCI. Niejednokrotnie wchodził w skład jury międzynarodowych festiwali filmowych (Berlin, Lokarno, Tokio, San Sebastian). Organizuje sekcje autorskie w ramach Moskiewskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego. Jest pomysłodawcą okresowych przeglądów filmowych pod nazwą Euforia odbywających się w moskiewskim kinie Rolan, w czasie których osobiście prezentuje publiczności najbardziej interesujące, w swojej opinii, filmy wchodzące do dystrybucji w Rosji.
Publikuje regularnie od 1972 r., współpracuje z licznymi rosyjskimi i zagranicznymi czasopismami (Iskusstwo Kino, Seans, Sight and sound). Na stałe pisze do Kommiersanta. Płachow jest autorem ponad dziesięciu książek o radzieckim i współczesnym kinie. Laureat licznych nagród, w tym Nagrody prasy filmowej dla najlepszego krytyka filmowego roku (za serię artykułów w Kommiersancie i Iskusstwo Kino) i Nagrody Gildii teoretyków filmu i krytyków filmowych za książkę Tylko 33. Gwiazdy światowej reżyserii filmowej.
W specjalnie ułożonej sekcji znajdą się filmy rosyjskie ostatnich lat, pokazywane i nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmowych na całym świecie.
W euforycznym znajdzie się m.in. nagrodzony na Festiwalu Krakowskim i Artdocfest (3. Moskiewskim Otwartym Festiwalu Filmu Dokumentalnego) dokument Andrieja Griaziewa Sania i Wróbel, film o cudzoziemcach pracujących przy produkcji szutru w Moskwie. Gastarbeiterski los dzielą dwaj mężczyźni – młody i w średnim wieku. Ich problemy zaczynają się, gdy pracodawca przestaje im płacić.
Kolejny film Zagłębie w reżyserii Jewgienija Wołomina – to poetycki obraz poświecony ludziom żyjącym na styku granic dwóch kultur: sowieckiej i współczesnej. W kraju trwa właśnie wymiana starych sowieckich paszportów na nowe – rosyjskie. Prowincjonalny fotograf jeździ po poszczególnych wsiach obwodu nowosybirskiego robiąc im zdjęcia w formacie 35 x 45 mm. Dzięki temu poznaje całe mnóstwo różnorodnych ludzi oraz ma możliwość uważnego przyjrzenia się ich życiu .
Dzięki Płachowowi także, do Warszawy w listopadzie przylecą jaskółki, którym być może uda się uratować od samozagłady bohatera filmu Asłana Gałazowa (Jaskółki przyleciały, reż. Aslan Galazov, 2009), prowadzącego podwójne życie. Za dnia wykłada literaturę na uniwersytecie, w nocy jest narkomanem, bywalcem miejscowych melin. Konstantyn sam, męczony przez wyrzuty sumienia, rejestruje historię swojej choroby (lub grzechu), co dodaje narracji wyjątkowej, dokumentalnej szczerości. Chcąc uratować się z głębokiego duchowego kryzysu toczy wytężoną walkę ze swoim opornym alter ego.
Dla dokumentalnej przeciwwagi zaprezentowany zostanie film Jewgienija Mitty – Winogradow i Dubosarskij (2009). Jest to kolejny film z dokumentalnej serii opowiadającej o postaciach współczesnej sztuki rosyjskiej końca XX i początku XXI w. Film autorstwa rosyjskiego scenografa i reżysera, syna słynnego filmowca Aleksandra Mitty, pozwala na zrozumienie mechanizmów przemian i rozwoju rosyjskiej sztuki współczesnej.