Od 2 do 21 października 2010 roku w Polskim Teatrze Tańca można oglądać spektakle Jesień- Nuembir, Wiosna – Effatha i Alexanderplatz.
Jesień- Nuembir to trzecia po Naszyjniku gołębicy i Barocco realizacja Jacka Przybyłowicza w Polskim Teatrze Tańca. Artysta przez wiele lat związany z Kibbutz Contemporary Dance Company konsekwentnie penetruje relacje międzykulturowe w zderzeniu z językiem tańca współczesnego i tradycją muzyczną, zarówno o genezie klasycznej, jak i etnicznej. Inspiracją do spektaklu Jesień – Nuembir jest obrzędowość plemion berberyjskich zamieszkujących góry Atlasu. Nuembir to znaczy listopad, symboliczny czas przemijania, który w koncepcji Jacka Przybyłowicza odnosi się także (a może przede wszystkim) do jesieni życia człowieka, tancerza…
Jesień-Nuembir
choreografia : Jacek Przybyłowicz
kostiumy: Adriana Cygankiewicz
muzyka: collage
czas trwania: 35 minut
premiera: 20.11.2008
a spojrzawszy w niebo, westchnął
i rzekł do niego: Effatha, to znaczy
Otwórz się
Mk. 7,34
Wiosna – Effatha to projekt choreograficzno- multimedialny, w którym cechy świata stechnicyzowanego i zglobalizowanego zderzają się z tęsknotą do prostych prawd i reguł możliwych do odzyskania drogą przemiany zachodzącej w przyrodzie. Niegdyś z nią zjednoczeni, dziś jesteśmy uwikłani w opozycję natura – kultura, tracąc zdolność dostrzegania tego co podstawowe, źródłowe w sensie antropologicznym, filozoficznym i duchowym.
Zamknęliśmy nasze zmysły, zgubiliśmy dziecięcą ciekawość, otwartość i siłę płynącą z odradzającej się cyklicznie natury.
Wiosna-Effatha
idea i choreografia: Ewa Wycichowska
muzyka: Jacek Wierzchowski
ponadto w spektaklu wykorzystano:
Dettingen Te Deum nr 17 G.F. Haendla
scenografia: Bohdan Cieślak
wizualizacja video: Marcelina Wojciechowska
kostiumy: Adriana Cygankiewicz
światło: Ewa Wycichowska, Arkadiusz Kuczyński
realizacja dźwięku: Mateusz Rogaliński
inspicjent: Mariola Hendrykowska
organizacja produkcji: Katarzyna Anioła
prapremiera: 17 listopada 2007 w Łodzi (XI Festiwal Kultury Chrześcijańskiej)
czas trwania: 60 minut
20 rocznica radykalnych przemian jakie przeszła Europa Środkowa, stała się okazją do refleksji na temat całego procesu transformacji, który doprowadził do tego spektakularnego wydarzenia, jakim był upadek Muru Berlińskiego. Perspektywa polska i niemiecka, dotycząca genezy i skutków tych zdarzeń, z racji innych doświadczeń historycznych, zależności i odniesień kulturowych a także całkiem subiektywnych – ludzkich ocen, pozostając niezmiennie w kręgu zainteresowań polityków i historyków, stała się także niezwykłym źródłem, inspirującym dialog polsko – niemieckich twórców spektaklu Alexanderplatz.
Wydarzeniom 1989 roku poświęcono dotąd wiele uwagi, zarówno w przestrzeni oficjalnej – politycznej i dyplomatycznej – jak i artystycznej, na podkreślenie zasługuje jednakże fakt, iż Alexanderplatz to jedyne dzieło, które dotyka tego tematu z perspektywy uniwersalnego języka tańca.
Alexanderplatz
chor. Paulina Wycichowska
muzyka: Jan A. P. Kaczmarek
scenografia: Franz Dittrich
asystent choreografa: Anna Gruszka
video: Daniel Stryjecki
światło: Arkadiusz Kuczyński
realizacja dźwięku: Mateusz Rogaliński
premiera: 11.11.2009
Jesień – Nuembir, Wiosna – Effatha
10. października 2010 r., godz. 19.00
Teatr Polski, ul. 28 Grudnia 8/10, Poznań
11. października 2010 r., godz. 20.00
Górniczy Dom Kultury Oskard, al. 1 maja 7a, Konin
Alexanderplatz
02. października 2010 r., godz. 19.00
Theater Görlitz
Goerlitz, Niemcy
18. października 2010 r., godz. 19.00
Capitol, Waldhofstraße 2
Mancheim, Niemcy
21. października 2010 r., godz. 19.00
Kleist Forum,
Platz der Einheit 1
Frankfurt, Niemcy