Pięciu wybitnych polskich kompozytorów muzyki współczesnej: Paweł Mykietyn, Agata Zubel, Wojciech Ziemowit Zych, Aleksandra Gryka i Dobromiła Jaskot, przyjęło zaproszenie do napisania utworów inspirowanych wybranymi tekstami Czesława Miłosza. Prawykonań na 9. Festiwalu Sacrum Profanum dokona pięć znakomitych zespołów – Ensemble Modern, Klangforum Wien, Asko|Schönberg, Alarm Will Sound i London Sinfonietta. Projekt Made in Poland – Miłosz Sounds zapowiada się jako najważniejsze muzyczne wydarzenie Roku Miłosza 2011.
PROGRAM:
- 12.09.2011 – Alarm Will Sound | Aleksandra Gryka
- 13.09.2011 – London Sinfonietta | Dobromiła Jaskot
- 13.09.2011 – Ensemble Modern | Paweł Mykietyn
- 14.09.2011 – Asko|Schönberg | Wojciech Ziemowit Zych
- 15.09.2011 – Klangforum Wien | Agata Zubel
Koncerty realizowane w ramach projektu Made in Poland – Miłosz Sounds będą transmitowane przez Program 2 Polskiego Radia do krajów zrzeszonych w EBU (European Broadcasting Union). Zostaną także zarejestrowane przez Narodowy Instytut Audiowizualny i przygotowane do wydania w formie CD/DVD.
KOMPOZYTORZY ZAPROSZENI DO PROJEKTU:
Paweł Mykietyn
Bohater najbardziej spektakularnego kompozytorskiego debiutu końca XX wieku. Każdy jego nowy utwór oczekiwany jest w wielkim napięciu zarówno przez krytykę, jak i publiczność. Studia kompozytorskie ukończył u Włodzimierza Kotońskiego. Wcześnie debiutował na festiwalu Warszawska Jesień utworem La Strada. Kolejne partytury – 3 for 13 (1995) oraz Epifora (1996) zyskały rekomendację na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO. Od tej chwili kariera Pawła Mykietyna nabrała rozpędu. Obok komponowania muzyki autonomicznej, jako klarnecista artysta kieruje zespołem Nonstrom. Tworzy także muzykę dla teatru i filmu. Stale współpracuje z Krzysztofem Warlikowskim.
Agata Zubel
Kompozytorka i śpiewaczka; w jednej, i w drugiej roli Zubel czuje się świetnie. Ukończyła studia kompozytorskie u Jana Wichrowskiego, a wokalne u Danuty Paziuk-Zipser. Jako pedagog związana z macierzystą Akademią Muzyczną we Wrocławiu. Jej kompozycje są wykonywane na wszystkich niemal kontynentach, a specjalizując się w interpretacjach muzyki XX i XXI wieku, obok własnych kompozycji, w repertuarze ma dzieła blisko 50 twórców. Premiera jej baleto-opery Between w reżyserii Mai Kleczewskiej na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej była jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu artystycznego 2009/2010.
Aleksandra Gryka
Absolwentka w klasie kompozycji Krystyny Moszumańskiej-Nazar w Akademii Muzycznej w Krakowie. Uczestniczyła w kursach kompozytorskich prowadzonych pod auspicjami paryskich centrów nowej muzyki IRCAM / ACANTHES w Krakowie i Helsinkach (2000), a także w kursach dla kompozytorów w Buckow w Niemczech (2001). Brała udział w letnich warsztatach dla kompozytorów w Reichenau w Austrii, studiowała w Stanach Zjednoczonych w ramach programu wymiany studenckiej pomiędzy Central Washington University i Akademią Muzyczną w Krakowie (2002).
Utwory Aleksandry Gryki były wykonywane podczas Festiwalu Warszawska Jesień. Laureatka I nagrody w Konkursie Kompozytorskim EuroArtMeeting we Wrocławiu za utwór High3bbingNor (2000). Dwukrotnie nominowana do Paszportu Polityki w dziedzinie Muzyka Poważna (2003 i 2006). W 2004 nominowana do Nagrody Fundacji Christoph und Stephan Kaske-Stiftung za twórczość elektroakustyczną, a w 2006 – do Nagrody TVP Kultura.
Dobromiła Jaskot
Studiowała kompozycję w Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich oraz wykonawczych, m.in. III nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Crescendo w Tarnowie (1999), udział w finale Konkursu Muzyki XX Wieku dla Młodych Wykonawców, I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Forum Młodych w Warszawie (2000). Znalazła się w gronie finalistów Międzynarodowego Konkursu Kompozytorsko-Pianistycznego Kultursalon Hoerbige w Wiedniu (2005), zdobyła III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Zbigniewa Herberta organizowanym przy Festiwalu PROBALTICA (2008).
Otrzymała Nagrodę Prezydenta miasta Torunia (2000), stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne osiągnięcia muzyczne (2000, 2004, 2007), oraz stypendium Fundacji Ernst von Siemens Musiksifung (2007). Jej kompozycje są wykonywane na międzynarodowych festiwalach, takich jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Nowej UltraSchall w Berlinie, Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova, Musica Polonica Nova. W kwietniu 2006 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbyła się światowa premiera jej interaktywnej opery kameralnej Fedra. Od 2005 prowadzi wykłady w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Wojciech Ziemowit Zych
Odbył studia w zakresie kompozycji w klasie Marka Stachowskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, by następnie doskonalić swe umiejętności podczas studiów podyplomowych pod kierunkiem Petera-Jana Wagemansa w Konserwatorium w Rotterdamie (2001-2002). Uczestniczył w kursach kompozytorskich, m.in. w Radziejowicach (1997), Gdańsku (1998), Buckow koło Berlina (1999), Darmstadt (2008). Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1999). W 2006 uzyskał stopień doktora sztuki. Laureat II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla uczniów średnich szkół muzycznych w Tarnowie (1996), III nagrody i wyróżnienia na VI Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku (1997) oraz wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda.
Otrzymał zamówienia kompozytorskie od Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, Radia Niemieckiego oraz Związku Kompozytorów Polskich. Jego utwory były wykonywane podczas festiwali takich jak, m.in.: Warszawskiej Jesieni, Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Festiwalu Musica Polonica Nova, Festiwalu UltraSchall w Berlinie, Festiwalu Musikhøst w Odense w Danii. W latach 2006–2008 był członkiem Komisji Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Kompozycji na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie.
ZESPOŁY ZAPROSZONE DO PROJEKTU:
ASKO|SCHÖNBERG
Nie jest to tradycyjny zespół ani orkiestra, lecz grupa muzyków posiadających olbrzymie doświadczenie w wykonywaniu muzyki XX i XXI wieku. Ich repertuar obejmuje dzieła kompozytorów, którzy zapewnili sobie trwałą pozycję w historii muzyki (np. György Ligeti, György Kurtág, Karlheinz Stockhausen, Mauricio Kagel czy Louis Andriessen) oraz twórców młodszej generacji, takich jak Michel van der Aa, Martijn Padding i Julian Anderson. W tym sezonie otrzymał zaproszenie na występy w Hiszpanii, Francji, Polsce, Nowym Jorku i Wielkiej Brytanii. Dokonywane przez grupę nagrania zdobywają uznanie krytyków. W roku 2008 za nagranie pieśni Schumana i Schuberta w aranżacji Reinberta de Leeuw zespół otrzymał nagrodę Edison oraz Echo Klassik, natomiast w roku ubiegłym płyta Im wunderschönen Monat Mai była nominowana do nagrody Grammy.
ENSEMBLE MODERN
Zespół założony został w roku 1980, a od 1985 roku ma swoją siedzibę we Frankfurcie nad Menem. Ensemble Modern aktualnie tworzy 19 solistów z różnych krajów: Argentyny, Bułgarii, Niemiec, Indii, Izraela, Japonii, Polski i Szwajcarii. Każdy z muzyków jest osobiście zaangażowany w pracę i organizację prowadzonych przez zespół projektów, których unikatowość i wyrazistość stały się już legendarne. W dorobku zespołu znajdziemy koncerty kameralne bądź orkiestrowe, teatr muzyczny oraz projekty audiowizualne. Od 2003 formację wspiera fundacja Kulturstiftung des Bundes, co umożliwia Ensemble Modern prowadzenie różnorodnej działalności artystycznej i edukacyjnej.
LONDON SINFONIETTA
Zespół został założony przez Davida Athertona i Nicholasa Snowmana w 1968 roku. Od początku istnienia głównym zadaniem formacji było prezentowanie muzyki najnowszej, zarówno mało znanych kompozytorów, jak również tych, których pozycja na rynku muzycznym była ugruntowana. Na liście ponad 200 utworów zamówionych przez London Sinfonietta znajdują się dzieła takich twórców, jak: John Taverner, Iannis Xenakis, Luciano Berio, Elliott Carter, Mark-Antony Turnage, Toru Takemitsu, John Adams, Witold Lutosławski, Paweł Szymański i in.
KLANGFORUM WIEN
Porzucając tradycyjny, hierarchiczny model uprawiania muzyki, zespół kładzie nacisk na wymianę pomiędzy muzykami a dyrygentem. Częścią tej wymiany są również regularnie odbywające się warsztaty z kompozytorami. W zróżnicowanym stylistycznie repertuarze zespołu znajdują się zarówno pozycje sięgające korzeniami do modernizmu, a zwłaszcza Drugiej Szkoły Wiedeńskiej, jak i kompozycje twórców młodego pokolenia oraz jazz.
ALARM WILL SOUND
Alarm Will Sound to dwudziestoosobowy zespół kameralny koncentrujący się na repertuarze najnowszym. Nazwany przez The New York Times jednym z najoryginalniejszych zespołów sceny amerykańskiej wykonującym muzykę współczesną, blisko współpracuje z wybitnymi kompozytorami m.in.: Steve Reich, John Adams, David Lang, Anthony Gatto czy Wolfgang Rihm. W 2006 roku ASCAP uhonorował Alarm Will Sound nagrodą Concert Music Award za wirtuozerię, pasję oraz głębokie zaangażowanie, pozwalające na mistrzowskie interpretacje repertuaru XXI wieku.
W 2005 roku zespół wydał album Acoustica, na którym znalazły się akustyczne aranżacje utworów Aphex Twina. W 2009 na rynek trafił album a/rhythmia wydany przez Nonesuch Records – eklektyczny mix rytmicznie złożonych kompozycji autorstwa m.in.: Benedict Mason, Michael Gordon, György Ligeti, Mochipet, Johannes Ciconia, Conlon Nancarrow, Harrison Birtwistle, Josquin des Prez oraz Autechre. W 2010 zespół podjął współpracę z Indie-bandem Dirty Projectors nad realizacją projektu The Getty Address, który jest koncertową prezentacją repertuaru z albumu o tej samej nazwie. The Getty Address zaprezentowano w Lincoln Center, Disney Hall oraz Barbican Centre.