17 grudnia 2010 roku o godzinie 19.00 w Galerii Mieszkanie Gepperta we Wrocławiu odbędzie się finisaż festiwalu Sztuka po przejściach. W ramach festiwalu odbyły się wystawa Communism never happened oraz seria debat i wykładów z artystami, kuratorami i architektami.
Na wystawę Communism never happened złożyły się prace Cipriana Muresana z Rumunii (wideo Choose i obiekt Communism Never Happened), Mare Tralla z Estonii (prace wideo The Postsoviet Hero i Feltboots), Adama Vackara z Czech (wideo Blurred Zebra) oraz Piotra Kmity (prace malarskie Small talks oraz wideo Syzyf).
W piątek 17 grudnia, podczas finisażu, publiczność Festiwalu będzie mogła obejrzeć jeszcze jedną pracą artystyczną: projekt Zilvinasa Landzbergasa, artysty z Litwy, pod tytułem 7 p.m..
Praca Landzbergasa to komentarz do obecności postkomunistycznej architektury w krajach byłego bloku wschodniego oraz ironicznie odniesienie do nowego opracowania jej wytworów przez współczesne wolnorynkowe realia. Precyzyjnie wykonany niewielkich rozmiarów model sklepu/kiosku, jakich nadal wiele znajduje się w miastach i wsiach krajów takich jak Litwa czy Polska, został przez artystę podwieszony na ścianie galerii na wysokości mniej więcej ludzkich barków – w miejscu, w którym przebiega granica między staroświecką lamperią (również zabieg artysty) i gładką powierzchnią ściany.
To pseudobetonowe pudełko, reprezentujące minimalistyczną architekturę komunizmu, zostało ozdobione miniaturami współczesnych reklam i neonów zachęcających do nabycia takich produktów jak Coca-Cola czy Marlboro. Jak mówi sam artysta, ta praca opisuje miejsce, w którym komunizm spotyka kapitalizm. Charakter tego spotkania – które Landzbergas porównuje do cocktailu wódka z colą – powinien rodzić pytania o rzeczywiste intencje sił demokratyzujących dawny blok wschodni.
Finisaż będzie także miejscem prezentacji publikacji podsumowującej dwa lata istnienia Festiwalu. Razem z tym wydawnictwem organizatorzy oddadzą w ręce publiczności zawarte w nim efekty swojejdwuletniej pracy, podczas której poszukiwali sensu i znaczenia środkowoeuropejskich przemian, o czym we wstępie pisze Karolina Bieniek. W tym niezwykłym przewodniku po byłym bloku wschodnim Michał Bieniek opowiada o skomplikowanych, ale też naznaczonych specyficznym poczuciem humoru poszukiwaniach wschodnioeuropejskiego ja w pracach artystów zaproszonych do wzięcia udziału w dwóch (2009, 2010) wystawach w ramach Sztuki po przejściach.
Bartek Lis przybliża rozmowy podsłuchane w przejściu (podsumowując tym samym cykl debat i wykładów będących częścią Festiwalu). Natomiast Adam Vackar opowiada o tym, jak przebywanie i praca w Europie Zachodniej wpływają na postawę artysty z Europy Centralnej.
Anna Rumińska prezentuje wydarzenie zupełnie wyjątkowe: opisuje jedyne w swoim rodzaju interdyscyplinarne warsztaty dedykowane pewnemu dość typowemu dla tej części Europy Miejscu. Na koniec Małgorzata Lisiewicz zabiera czytelników do wrażliwego na ciało świata estońskiej sztuki.
Finisaż festiwalu Sztuka po przejściach
17 grudnia 2010 roku, godz. 19.00
Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich, Wrocław