Od 27 do 29 stycznia 2011 roku Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu organizuje Weekend w P+K czyli muzyka, jedzenie, słuchanie, wystawa. W ramach wydarzenia zaplanowano m.in. wykład Michała Libery. Tematem będzie The Great Learning Corneliusa Cardew. O sekretach rosyjskiej sceny artystycznej opowie Wiktor Misiano, moskiewski kurator i krytyk sztuki. Po jego wykładzie zaplanowano happening: całonocne słuchowisko muzyczne połączone ze wspólnym gotowaniem i dyskutowaniem.
27 stycznia 2011r, godz. 18.00 / Przestrzeń wystawy Melancholia sprzeciwu (1 piętro, sala kolumnowa)
Wielkie nauczanie – wykład Michała Libery
W okresie od 18 do 25 lipca 2010 podjęta została pierwsza w Polsce próba wykonania pełnej wersji The Great Learning Corneliusa Cardew – słynnego arcydzieła awangardowej muzyki dla amatorów. Cornelius Cardew skomponował ten siedmioczęściowy cykl na przełomie lat 60. i 70. z myślą o swojej programowo egalitarnej Scratch Orchestra. Jej współczesny, polski odpowiednik stworzył zespół złożony z około 50. osób. Tygodniowe warsztaty oraz wykonanie poprowadzone zostało przez brytyjskich znawców tego repertuaru pod przewodnictwem kompozytora Nimy Gousheh.
Metoda kompozytorska Cardew oraz ideologiczne założenia The Great Learning są również jedną z głównych inspiracji wystawy prezentowanej obecnie w CSW Melancholia sprzeciwu. Prace z kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii. Próba kreacji procedury, która jest w stanie wygenerować czasową, demokratyczną wspólnotę poprzez współuczestnictwo w kreacji dzieła, jest kluczowym zagadnieniem tak dla Cardew, jak i dla wielu artystów z obszaru postsowieckiego.
Premiera pełnego, czteropłytowego nagrania odbędzie się w styczniu 2011. Michał Libera – jeden z kuratorów wydarzenia – opowie o przedsięwzięciu i o metodach twórczych Cardew. Spotkaniu będzie towarzyszyła projekcja filmu Luke’a Fowlera Pilgrimage from Scattered Points (2006).
Michał Libera (1979) – socjolog, krytyk muzyczny, organizator koncertów łączący w swych działaniach edukację, animację kultury i produkcję muzyczną. Kurator m.in. serii koncertów plain. music, The Song Is You, Play Back Play a także płyt z archiwalnymi nagraniami ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Redaktor serii Terytoria Muzyki w Słowo / Obraz Terytoria, współpracownik Polskiego Radia. Pisał m.in. do Glissanda, Kultury Współczesnej, Res Publiki; przez kilka lat prowadził zajęcia z kulturoznawczej teorii muzyki na UW.
Luke Fowler (1978) – artysta, filmowiec i muzyk. Mieszka i pracuje w Glasgow. Absolwent Duncan of Jordanstone College of Art and Design w Dundee. Swoich filmy dokumentalne poświęca ważnym dla współczesnej kultury figurom jak szkocki psychiatra R. D. Laing czy angielski kompozytor Cornelius Cardew. W 2008 roku Fowler otrzymał prestiżową nagrodę imienia Dereka Jarmana. W 2010 otrzymał stypendium Foundation for Contemporary Arts. Artysta wystawiał m.in. w: Serpentine Gallery w Londynie, Extra City w Antwerpii, Tate Modern w Londynie, czy P.S.1 w Nowym Jorku.
29 stycznia 2011r. o godz. 18.00 / Pokój z kuchnią
Melancholia sprzeciwu od kuchni… – wykład Wiktora Misiano
Charakter praktyki kuratorskiej Wiktora Misiano jest bezpośrednio związany z sytuacją polityczną ZSRR i postsowieckiej Rosji. Od początku interesowały go działania w sferze publicznej, jednak w tamtym czasie był to obszar właściwie niedostępny. Z powodu zredukowanej sceny artystycznej tamtego czasu, często również sami artyści przejmowali rolę kuratora. Jedynym rozwiązaniem było łączenie obu postaw w postaci kuratora mediatora. W połowie lat 90. Misiano zrealizował pod hasłem Warsztat Wizualnej Antropologii dziewięciomiesięczny projekt opierający się na współpracy między artystami i filozofem V.A. Podorogą. W trakcie warsztatów toczono wiele konceptualnych, intelektualnych i filozoficznych debat, które jak twierdzi Misiano, z towarzyszącymi im stresem i antagonizmami przysłużyły się późniejszej produkcji artystycznej.
Jest to przykład tego co nazywa Tajnymi Społecznościami: grupami artystów, w których dyskurs pobudza rozwój. Zastosowanie podobnej metody można zauważyć w zawiązanych później grupach jak chociażby Chto delat? – kolektywie złożonym z artystów, pisarzy i filozofów z Rosji i Berlina, którzy wspólnie tworzyli projekty, prace wideo, instalacje, różnego typu akcje czy programy radiowe. Zarówno działania kolektywne, jak i sztuka krajów byłego bloku sowieckiego leżą również u podstaw wystawy Melancholia sprzeciwu, którą do 20 lutego 2011r. można oglądać w Csw w Toruniu.
Spotkaniu towarzyszyć będzie prezentacja książki wydanej przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii pod tytułem Europe at Large. Art from the Former USSR (Europa w powiększeniu. Sztuka byłego Związku Radzieckiego) z esejami m.in. Barta De Baere, Wiktora Misiano, Daniela Muzyczuk i Agnieszki Pindery. Wśród publiczności zostanie przeprowadzone losowanie i jeden szczęśliwiec zostanie właścicielem tej wyjątkowej publikacji.
Wiktor Misiano (1957) kurator i krytyk rosyjski. Przez dziesięć lat był kuratorem w Muzeum Puszkina, a także dyrektorem Centrum Sztuki Współczesnej w Moskwie (CAC). W 1996 roku był jednym z kuratorów Manifesta 1. W 2005 roku odpowiadał za pierwszy pawilon Azji Centralnej na Biennale w Wenecji. Jest założycielem i redaktorem naczelnym Moskow Art Magazine i Manifesta Journal.
29 stycznia 2011r. godz. 20.00 / Pokój z kuchnią, prowadzenie: Michael Northam (kompozytor / inżynier dźwięku)
Całonocne słuchowisko, happening w P+K, gotowanie dyskusje
Rasa – czyli indyjski termin określający smak, aromat doświadczenia słuchowego, jest też tytułem zbioru esejów dotyczących estetyki indyjskiej Rene Daumala, którego myśl jest kluczem do tego wydarzenia. Prowadzącym i gospodarzem spotkania w Pokoju z Kuchnią będzie Michael Northam, kompozytor i inżynier dźwięku, który od przeszło dwóch dekad bada zagadnienie fenomenu dźwiękowego, poprzez praktykę, teorię, liczne podróże i kooperacje artystyczne.
Jest to niezwykła okazja do wzięcia udziału w 12 godzinnej syntezie i kontemplacji dźwięku, która z jednej strony sama w sobie będzie happeningiem, ale też ciekawym ćwiczeniem pozwalającym zrozumieć sposoby percepcji czasu. Koncentrując się na zagadnieniu Rasa – od klasycznej muzyki indyjskiej – rag, poprzez ich awangardowe reinterpretacje (nagrań z prywatnej kolekcji Michaela), uczestnicy odbędą niezwykłą całonocną podróż dźwiękową, której towarzyszyć będą dyskusje na temat dźwiękowych smaków, część warsztatowa oraz przepyszne indyjskie jedzenie. Kurator: Krzysztof Gutfrański
Organizatorzy zastrzegają, że wstęp jest wolny, liczba miejsc jest ograniczona. Zapisów należy dokonywać pod adresem e-mail: pokojzkuchnia@gmail.com | Recepcja CSW. Uczestnicy proszeni są o zabranie ze sobą śpiworów, otwartych uszu, wygodnego ubrania i sporej ilości wolnego czasu dla przygody w świecie uważnego słuchania.
27 – 29 stycznia 2011r.
CSW Znaki Czasu
Toruń