W dniach 19, 20, 26, 27 lutego 2011 roku w Warszawa (Teatr Wielki – Opera Narodowa) będzie można zobaczyć balet Krzysztofa Pastora Tristan.
Zjawiskowy Tristan w Operze Narodowej, Baletowa rewelacja w Teatrze Wielkim, Piękne namiętności, Urzekający Tristan, Premiera sezonu, Najpiękniejsza śmierć miłosna, Pełen aplauz, Przełom w balecie warszawskim, Polski balet ma czym błyszczeć! – to tylko niektóre tytuły, jakimi polska i zagraniczna krytyka przyjęła pierwszą realizację Krzysztofa Pastora jako dyrektora Polskiego Baletu Narodowego.
Sięgnął on do najsłynniejszej historii miłosnej naszego kręgu kulturowego, nadając jej formę oryginalnej, współczesnej interpretacji baletowej. Stworzył ten spektakl wcześniej dla Królewskiego Baletu Szwedzkiego, a w marcu 2009 roku zrealizował go w Warszawie. Muzyka została zaczerpnięta z dwóch słynnych dzieł Richarda Wagnera: z opery Tristan i Izolda oraz z cyklu pieśni Wesendonk Lieder. To historia o nieszczęsnej miłości mitycznych kochanków Tristana i Izoldy, których po serii niezwykłych przygód i przeciwności połączyła dopiero śmierć. Pierwszy od lat autentyczny sukces polskiego baletu, którego echa odbiły się szeroko w świecie. Oryginalne dzieło polskiego choreografa, wielkie kreacje tancerzy, efektowna inauguracja nowej ery zespołu naszego zespołu baletowego jako Polskiego Baletu Narodowego. [pch]
Miłość igrająca ze śmiercią, upajająca muzyka Wagnera i największa scena w Europie – premiera Tristana w warszawskim Teatrze Wielkim była doniosłym wydarzeniem. Realizacja Krzysztofa Pastora, pierwsza w jego nowej roli dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, jest nowszą wersją baletu, który miał swoją premierę w Sztokholmie w 2005 roku. Pastor i dramaturg Carel Alphenaar powrócili w scenariuszu do źródeł historii. Ich narracja nie poprzestaje na półśrodkach, penetrując temat do głębi i wznosząc się na szczyty, gdzie miłość jest absolutna, a śmierć lepsza od hańby. Muzyka Wagnera, niczym emocjonalny narkotyk, wyzwala skrajne namiętności. (…) Na szczęście Krzysztof Pastor ma obsadę dla osiągnięcia tej emocjonalnej różnorodności. (…) Pastor udowodnił w Tristanie, że nie ucieka od wyzwań, więc po uwieńczonym sukcesem starcie, zespół czeka teraz ekscytująca przyszłość. [Maggie Foyer Dance Europe]
Libretto – Carel Alphenaar i Krzysztof Pastor według Dziejów Tristana i Izoldy Josepha Bédiera
Prapremiera – 31 marca 2006, Królewski Balet Szwedzki i Orkiestra Szwedzkiej Opery Królewskiej, Sztokholm
Premiera polska – 29 marca 2009, Opera Narodowa
Czas trwania: 2 godz. 15 min.
Choreografia – Krzysztof Pastor
Dyrygent – Tadeusz Kozłowski
Scenografia – Katarzyna Nesteruk
Kostiumy – Maciej Zień
Światła – Bogumił Palewicz
Asystentka choreografa – Alison Sandgren
Make-up – Małgorzata Wielocha
Peruki i nakrycia głów – Maciej Wróblewski
Polski Balet Narodowy i Orkiestra Opery Narodowej
oraz uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza
TRISTAN
Richard Wagner / Henk de Vlieger | Krzysztof Pastor