14 lutego 2011 roku, rekordową liczbą zgłoszeń zakończył się nabór do konkursów 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Do selekcji trafiło blisko 2700 filmów dokumentalnych, krótkometrażowych fabuł i animacji – to największa ilość zgłoszeń od początku istnienia festiwalu. Równolegle został zakończony nabór na Krakowskie Targi Filmowe, które już od sześciu lat towarzyszą festiwalowi.
Tradycyjnie najliczniejszą reprezentację stanowią filmy europejskie, ale nie polskie:
Na wszystkich festiwalach dominuje produkcja krajowa. W Krakowie polskie filmy zajmują wśród zgłoszonych dopiero trzecią pozycję za Francją i Niemcami, ledwie wyprzedzając Wielką Brytanię. O ile zwiększyła się w ostatnich latach liczba premier polskich filmów fabularnych, o tyle produkcja filmów krótkich i dokumentalnych stanęła w miejscu – podsumowuje Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Z Francji i Niemiec zarejestrowano w tym roku po blisko 300 zgłoszeń. Polskich produkcji jest tymczasem 250, zgłoszono też kilkanaście koprodukcji. Ponad 200 filmów nadesłali twórcy brytyjscy, natomiast z Hiszpanii wpłynęło ponad 160 tytułów.
W selekcji nie zabrakło przedstawicieli innych kontynentów. Do organizatorów trafiło po kilkadziesiąt zgłoszeń z Izraela, Brazylii, Australii, Kanady, Stanów Zjednoczonych czy Meksyku. Komisja selekcyjna obejrzy produkcje nadesłane z tak osobliwych miejsc, jak będące enklawą Republiki Południowej Afryki Lesotho, Zachodni Brzeg i Strefa Gazy czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Połowa wszystkich zgłoszonych filmów to krótkie fabuły – według Krzysztofa Gierata – w Polsce ciągle kojarzone z filmem szkolnym bądź debiutem: – Na świecie sięgają do tego formatu nawet klasycy, a grają aktorzy wybitni. W tym roku wypatrzyliśmy komedię z udziałem Anthony’ego Hopkinsa – uchyla rąbka tajemnicy dyrektor festiwalu.
Sekcja dokumentalna to w tym roku niemal 1000 filmów. Krzysztof Gierat nie ukrywa, że tematyka się powtarza: – Podczas jednego wieczoru zaliczyłem trzy filmy dokumentalne, w których kolejno dojono: krowy, kozy i owce. Obiecuję, że ten temat nie zdominuje konkursu. Będzie znacznie ciekawiej. Wśród filmów już zaproszonych mamy opowieść o wykonawcy wyroku śmierci na Eichmannie, zwierzenia zawiedzionych zmianą płci, czy poruszającą konfrontację księdza z jego byłym młodocianym kochankiem. Będą filmy o reinkarnacji, wstydliwej słabości do książek Harlequina, a nawet o romansie w świecie wirtualnym – zapewnia.
Filmy dokumentalne stanowią zdecydowaną większość wśród rodzimych produkcji zgłoszonych do selekcji.
Pełna lista filmów zakwalifikowanych do konkursów 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego zostanie opublikowana w ostatniej dekadzie marca na stronie internetowej 51. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
51. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 23-29 maja. W jego ramach pokazanych zostanie ok. 250 filmów, z czego jedna trzecia znajdzie się w trzech sekcjach konkursowych. Jak zawsze prezentowane będą retrospektywy mistrzów, dokonania studentów szkół filmowych oraz cykle tematyczne takie jak pokazy specjalnie wybranych teledysków, filmy muzyczne (cykl Dźwięki Muzyki) oraz najświeższe i najciekawsze dokumenty, które w przeciągu ostatniego roku wzbudzały ogromne zainteresowanie na światowych festiwalach (cykle Laureaci Festiwali i Krakowskie Premiery Dokumentalne).
Festiwalowi będą towarzyszyć Krakowskie Targi Filmowe, przeznaczone dla profesjonalistów z branży. Celem Targów jest zaprezentowanie filmów dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych przedstawicielom europejskich festiwali, stacji telewizyjnych i firm dystrybucyjnych.